De ce avioanele ar putea avea în curând un singur pilot

avion-operat-de-un-singur-pilot Sursa Foto: HEPTA
  • În 1950, în cabina de pilotaj, se aflau: doi piloți, un operator radio, un navigator și un inginer de zbor.
  • Multe aeronave mai mici și militare sunt deja conduse de un singur pilot, dar pentru aviația comercială acest lucru ar însemna o adevărată provocare.
  • Un singur pilot la bord ar permite companiilor aeriene să economisească bani, dar numai dacă noii operatori de la sol și automatizarea avansată nu ajung să coste mai mult, spune NASA.

Dacă ați fi urcat la bordul unui avion de pasageri în 1950 și ați fi aruncat o privire în cabina de pilotaj, ați fi văzut cinci persoane: doi piloți, un operator radio, un navigator și un inginer de zbor. În prezent avioanele ar putea fi operate doar de un pilot.

De-a lungul anilor, progresele tehnice în domeniul comunicațiilor radio, al sistemelor de navigație și al echipamentelor de monitorizare de la bord au făcut posibilă pilotarea în siguranță a unui avion cu doar doi piloți.

În curând, însă, lucrurile s-ar putea raționaliza și mai mult, iar unul dintre cei doi piloți rămași – din punct de vedere tehnic, copilotul – ar putea pleca în curând, lăsând în urmă doar căpitanul. Multe aeronave mai mici și militare sunt deja conduse de un singur pilot, dar pentru aviația comercială acest lucru ar însemna să se aventureze într-o lume nouă, relatează CNN.

O tranziție dificilă

„Tranziția de la o cabină de pilotaj cu doi piloți la o cabină de pilotaj cu un singur pilot va fi semnificativ mai dificilă decât tranzițiile de la o cabină de pilotaj cu cinci persoane la o cabină de pilotaj cu două persoane”, era scris într-un studiu din 2014, privind operațiunile cu un singur pilot, realizat de NASA.

Potrivit aceluiași studiu, o trecere implementată în mod corespunzător ar putea „oferi economii de costuri de operare, menținând în același timp un nivel de siguranță nu mai mic decât cel al operațiunilor comerciale convenționale cu doi piloți”.

Dar cum poți scăpa în siguranță de un pilot? O modalitate este de a crește foarte mult automatizarea în cabina de pilotaj, atribuind mai multe sarcini computerelor. Un alt mod este de a descărca aceleași sarcini din cabina de pilotaj la pilotul de la sol.

Cea din urmă abordare pare mai potrivită, cel puțin pe termen scurt, deoarece o mare parte din ceea ce este necesar pentru a o pune în aplicare există deja. „Din punct de vedere tehnologic, ai putea spune că, în multe cazuri, suntem deja acolo”, spune Patrick Smith, pilot de linie care pilotează aeronave Boeing 767 și autorul popularei cărți și al blogului Ask the Pilot.

„Dar, făcând asta,” el continuă, „eliminați anumite redundanțe și mie îmi este greu să accept acest lucru, pentru că îmi câștig existența zburând cu avioanele și chiar și cu doi piloți în cabina de pilotaj lucrurile pot deveni extrem de aglomerate – până la saturarea sarcinilor pentru amândoi”.

Volum de muncă sporit

Într-un scenariu, propus de NASA, pilotul rămas în cabina de pilotaj ar fi sprijinit de un „super-dispecer” la sol, un pilot instruit care ar putea supraveghea mai multe zboruri deodată și chiar să controleze complet avionul de la distanță, dacă este necesar.

O altă opțiune este „pilotul de port”, de asemenea un pilot instruit, dar specializat într-un anumit aeroport, care ar putea oferi asistență pentru mai multe avioane care sosesc și pleacă de pe acel aeroport.
NASA a efectuat teste pentru aceste configurații, plasând piloți din echipaje reale în camere separate, înainte de a le prezenta condiții de zbor dificile pe un simulator Boeing 737.

Toți piloții au reușit să aterizeze avioanele în siguranță, dar studiul a arătat „creșteri semnificative ale volumului de muncă” în comparație cu operațiunile obișnuite cu două echipaje, ceea ce a dus la „degradarea semnificativă a evaluărilor subiective privind siguranța și performanța”. Lipsa semnelor vizuale de la celălalt pilot a dus uneori la confuzie sau incertitudine cu privire la sarcinile care au fost sau nu îndeplinite.

Un singur pilot la bord ar permite companiilor aeriene să economisească bani, dar numai dacă noii operatori de la sol și automatizarea avansată nu ajung să coste mai mult, spune NASA. Economii minore suplimentare ar putea proveni de la cabinele de pilotaj mai mici sau mai ușoare din viitoarele aeronave.