• Programul ALIAS a început în 2020 și presupune un nivel de automatizare care permite operarea autonomă a elicopterului Black Hawk, inclusiv decolarea și aterizarea.
  • În 2022, un elicopter UH-60A din Armata SUA a zburat timp de 30 de minute fără echipaj la bord.
  • Proiectul promite o extindere a duratei de viață a acestor elicoptere până în 2070.

Statele Unite ale Americii testează posibilitatea unor zboruri autonome cu elicopterele militare Black Hawk.

Acest progres tehnologic uriaș ar putea permite elicopterelor militare să desfășoare zboruri autonome,
crescând astfel siguranța piloților și reducând volumul de muncă.

Aflat încă în faza de testare, proiectul americanilor promite o extindere a duratei de viață a acestor elicoptere până în 2070.

Recomandări

IOHANNIS: NU E VINA NIMĂNUI
CUM TE AFECTEAZĂ CLIMA
CE RATING DĂ FITCH?
CARE-I MODA ÎN 2025?
UNDE FACI COWORKING?
CARE-I TRENDUL PE TIKTOK?

Ce presupune acest proiect al SUA?

Este vorba despre modernizarea și dotarea elicopterelor militare Black Hawk cu această tehnologie Matrix, dezvoltată de către compania americană Sikorsky și cu alte tehnologii din programul Alias, al aceleiași companii.

Sikorsky a câștigat ieri și contractul cu Armata Statelor Unite ale Americii pentru implementarea acestui proiect militar. 

Este o inovație care va permite și va oferi o mai mare flexibilitate piloților militari americani pentru desfășurarea unor misiuni complexe în medii contestate, care va reduce volumul de muncă și va crește siguranța piloților militari.

Sistemul Matrix, practic, permite o automatizare la nivelul elicopterului, inclusiv decolarea și aterizarea, precum și desfășurarea unor misiuni de urgență. Bineînțeles, toată operațiunea va fi coordonată de către un pilot militar aflat la sol cu o tabletă, fie folosind o interfață tactilă, fie chiar prin voce. 

A fost efectuat deja un prim test cu această tehnologie acum doi ani când un elicopter, tot din clasa Black Hawk, a zburat timp de 30 de minute fără echipaj la bord și a desfășurat mai multe tipuri de manevre, inclusiv verificarea înainte de zbor, decolarea, evitarea unor obstacole simulate de tipul zghârie-norului din Manhattan și aterizarea.

Acum că a fost acordat deja acest contract, anul viitor vor fi testate toate capabilitățile acestui sistem, inclusiv cei mai buni senzori de detectare și de evitarea unor obstacole. 

Această implementare va mai dura câțiva ani, pentru că este nevoie de mai multe teste cu acest sistem și până în acest moment se vorbește doar despre integrarea acestuia pe elicopterele Black Hawk, nu și pe alte elicoptere din armata americană. 

Citește și