- Constructorul californian Natilus dezvăluie noul concept de avion cu aripi mixte.
- Aeronava poate primi până la 200 de pasageri și poate face zboruri intercontinentale.
- Alternativa la kerosen este bateria cu combustibil, alimentată cu hidrogen.
Un avion cu zero emisii de carbon? Asta propune producătorul Natilus, cu noul său concept de avion de linie cu aripi mixte. Se preconizează că acest model eficient energetic ar putea intra în flotele comerciale în următorul deceniu.
Care este secretul acestui avion „zero carbon”?
Pentru a decarboniza aviația comercială, producătorul californian de avioane Natilus tocmai a dezvăluit conceptul său de avion de linie Horizon. Cu o alură bizară el este, practic, o aripă mixtă gigantică și va putea găzdui până la 200 de pasageri cu o cabină modulară. Aripa mixtă nu este nouă, dar nu a fost niciodată folosită pentru avioanele de linie.
De la începuturile aviației comerciale, arhitectura aeronavelor a evoluat puțin. Practic este un tub cu aripi. Totuși, acest profil nu este cel mai aerodinamic, nici economic din punctul de vedere al energiei, în ciuda progreselor mari care s-au făcut. De vină, printre altele, sunt hublourile de-a lungul cabinei care necesită armarea structurii, dar mai ales a fuzelajului alungit. Acesta din urmă asigură doar 10% din lift. Aripa este cea care face restul muncii. Arhitectura aeronavei care îmbină aripile cu fuzelajul asigură o suprafață importanta a aripii, precum și o ridicare optimizată.
Având în vedere că fuselajul său oferă cu 40% mai mult spațiu în comparație cu cel al unei aeronave convenționale, Horizon este conceput pentru a putea transporta cei 200 de pasageri și marfă către zboruri intercontinentale, cum ar fi Paris-New York. Celălalt avantaj al aeronavei este că a fost conceput pentru a rămâne compatibil cu infrastructurile aeroportuare actuale.
Producătorul de avioane mizează pe obiectivele companiilor pentru decarbonizarea flotei lor până în 2050. Aceasta nu este prima încercare. Natilus a dezvoltat un demonstrator care zboară deja și care prefigurează sosirea înainte de sfârșitul deceniului a unei nave de marfă cu aripi mixte numită Kona. Aceasta ar trebui să fie propulsată de motoare antrenate de baterii alimentate, iar combustibilul este hidrogenul.