• Brexit-ul și pandemia au provocat o scădere drastică a exporturilor britanice către UE, iar transportatorii declară că ministrul competent a ignorat avertismentele lor.
  • Până la 75% dintre vehiculele care au venit din UE s-au întors goale, pentru că unele companii din Marea Britanie au stagnat exporturile către UE.
  • Există temeri că infrastructura necesară introducerii de controale complete de import pentru mărfurile din UE, care va începe la 1 iulie, nu va fi gata la timp.

Volumul exporturilor care trec prin porturile britanice către UE a scăzut luna trecută cu 68% față de ianuarie anul trecut, în principal ca urmare a problemelor cauzate de Brexit, scrie The Guardian.

Asociația de Transport Rutier (RHA) a adus la cunoștința ministrului britanic al mediului Michael Gove scăderea dramatică a volumului de trafic efectuat pe feriboturi și prin tunelul de sub Canalul Mânecii. Într-o scrisoare adresată lui Gove pe 1 februarie, directorul executiv al RHA, Richard Burnett, i-a mai spus ministrului că el și colaboratorii săi au avertizat în mod repetat că vor exista probleme și au cerut să se ia măsuri pentru a se diminua dificultățile, dar au fost în mare parte ignorați.

Burnett a precizat că pe parcursul anului trecut a existat o nevoie urgentă de creștere a numărului agenților vamali pentru a veni în ajutorul firmelor, care în noile condiții au fost silite să lucreze cu un număr imens de documente suplimentare. Cele aproximativ 10.000 de persoane disponibile acum reprezintă aproape o cincime din cât ar fi necesar pentru a veni în întâmpinarea exportatorilor.

Recomandări

CÂND INTRĂM ÎN SCHENGEN
AFACERI RUSIA-COREEA
STĂ PROST CU VÂNZAREA
REVOLTA ROBOȚILOR
CE-AU GĂSIT AL LOR SĂ FIE
ANIME ȘI MANGA

Pe lângă scăderea de 68% a exporturilor, aproximativ 65%-75% dintre vehiculele care au venit din UE s-au întors goale, pentru că unele companii din Marea Britanie au oprit, temporar sau permanent, exporturile către UE. „Mi se pare profund deranjant faptul că miniștrii au ales să nu asculte experții din domeniul industriei”, a afirmat directorul RHA.

Exporturile Regatului Unit către UE au fost de 294 miliarde lire sterline în 2019 (43% din totalul exporturilor Regatului Unit), în timp ce importurile din UE au fost de 374 miliarde lire sterline (52% din total). Majoritatea covârșitoare a exporturilor din Regatul Unit către UE se realizează pe cale maritimă.

Richard Ballantyne, director executiv al British Ports Association, a prezis, de asemenea, că în lunile următoare vor exista și mai multe dificultăți, deoarece infrastructura necesară în momentul în care Regatul Unit va introduce controale complete de import pentru mărfurile din UE, la 1 iulie, nu va fi, în opinia sa, gata la timp. Acest lucru va implica noi probleme care vor afecta importurile.

Ca parte a acordurilor pentru Brexit, guvernul a decis să ofere o perioadă de grație de șase luni, ceea ce înseamnă că întreaga gamă de controale fizice nu va fi necesară asupra importurilor decât în iulie.

Mai mulți șefi ai organismelor comerciale se tem că situația va fi încă și mai dificilă. Shane Brennan, director executiv al Federației Cold Chain, organismul pentru companiile care depozitează alimente congelate și recongelate, a declarat că din aprilie până în iulie se așteaptă la o criză și mai accentuată. „Vom avea o economie care caută să iasă din izolare, în timp ce Marea Britanie va impune o serie de controale de import asupra afacerilor cu UE […] Criza totală a Brexitului, pe care o preziceam, s-ar putea manifesta în acel moment”.

În ultimele săptămâni, sute de companii din Regatul Unit au decis fie să oprească exporturile către UE, fie să înființeze depozite sau filiale în EU, astfel încât să poată distribui bunuri mai ușor.