• O mare parte din creșterea spectaculoasă a Amazon a fost alimentată de datele clienților săi.
  • Cei 200 de milioane de utilizatori, membri ai „Amazon Prime”, nu sunt doar cei mai valoroși clienți ai corporației, ci și cea mai bogată sursă de date despre utilizatori.
  • La fel ca și omologii săi, Google și Facebook, practicile Amazon de colectare a datelor au intrat în vizorul autorităților de reglementare.

De la vânzarea de cărți din garajul lui Jeff Bezos, la un conglomerat global cu venituri anuale de peste 400 de miliarde de dolari, o mare parte din creșterea Amazon a fost alimentată de datele clienților săi.

Cei 200 de milioane de utilizatori, care sunt membri „Amazon Prime”, nu sunt doar cei mai valoroși clienți ai corporației, ci și cea mai bogată sursă de date despre utilizatori. Cu cât este mai utilizat Amazon și serviciile sale, fie că este vorba despre aplicația de cumpărături, de e-readerul „Kindle”, de soneria „Ring”, de difuzorul inteligent „Echo” sau de serviciul de streaming „Prime”, cu atât mai mult algoritmii lor pot deduce tipul și preferințele unei persoane. Software-ul firmei este atât de performant în ceea ce privește predicția, încât terții pot închiria algoritmii săi sub forma unui serviciu numit „Amazon Forecast”.

Însă, nu toată lumea este mulțumită de acest nivel de supraveghere. Cei care au solicitat datele lor de la Amazon au fost uimiți de cantitățile uriașe de informații care le sunt trimise, inclusiv fișiere audio.

Recomandări

LE-O DĂM ÎN VOT!
CE SCRIE PRESA INTERNAȚIONALĂ
SURSE: CIUCĂ DEMISIONEAZĂ
CINE ESTE CĂLIN GEORGESCU
ALEGERI 2024
GEOANĂ RUPE TĂCEREA

La fel ca și omologii săi, Google și Facebook, care colectează date, practicile Amazon au intrat în vizorul autorităților de reglementare. Anul trecut, Amazon a fost sancționată cu o amendă de 886,6 milioane de dolari pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, încălcând normele UE privind protecția datelor, amendă la care a făcut apel.

Iar o investigație recentă a Wired a arătat deficiențe îngrijorătoare în materie de confidențialitate și securitate la gigantul tehnologic.

Amazon poate colecta numele, adresa, căutările și înregistrările atunci când este utilizat asistentul vocal „Alexa”

Reglementarea strictă a UE, prin Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) și echivalentul britanic al Legii privind protecția datelor, limitează modul în care pot fi utilizate datele cu caracter personal în Europa, în comparație cu SUA. Dar, potrivit politicii de confidențialitate a Amazon, gigantul tehnologic colectează, în continuare, o cantitate mare de informații, care vizează datele oferite în mod voluntar, dar și cele care țin de serviciile de livrare.

Amazon poate colecta numele, adresa, căutările și înregistrările atunci când este utilizat asistentul vocal „Alexa”. Acesta are acces la comenzile, conținutul accesat pe „Prime” și contactele unui utilizator. În plus, atunci când este accesat site-ul web, sunt utilizate cookie-uri de urmărire pentru „a îmbunătăți experiența de cumpărături, dar și serviciile sale”, spune Amazon.

Unele dintre aceste date sunt folosite pentru „personalizare”, un termen tehnologic care se folosește de datele personale pentru a îmbunătăți experiența online, însă poate dezvălui multe despre utilizator. De exemplu, simpla utilizare a site-ului de cumpărături online, prin intermediul aplicației, va permite colectarea de date precum cele de achiziție și informații despre plată și livrare.

„Din aceste informații, Amazon poate afla unde lucrați, unde locuiți, cum vă petreceți timpul liber și cine vă sunt familia și prietenii”, spune Rowenna Fielding, director al firmei de consultanță în domeniul protecției datelor Miss IG Geek.

În același timp, informațiile colectate prin utilizarea „Prime Video” și „Fire TV”, pot dezvălui politica, religia, cultura și statutul economic, spune Fielding.

Dacă folosiți Amazon pentru a vă stoca fotografiile, o funcție de recunoaștere facială este activată în mod implicit. Amazon promite să nu împărtășească datele de recunoaștere facială cu terțe părți. Dar nu își asumă un astfel de angajament cu privire la alte tipuri de date din fotografii, cum ar fi etichetele de geolocalizare, informațiile despre dispozitive sau atributele persoanelor și obiectelor care apar în imagini.”, spune ea.

E-reader-ul „Kindle” de la Amazon colectează date precum ce citiți, cât de repede citiți, ce ați subliniat și genurile de cărți citite

E-reader-ul „Kindle”, de la Amazon, colectează date precum ce citiți, cât de repede citiți, ce ați subliniat și genurile de cărți pe care le citiți.

„Acest lucru ar putea dezvălui multe despre gândurile, sentimentele, preferințele și credințele dumneavoastră”, spune Fielding, subliniind că frecvența cu care sunt căutate cuvinte ar putea indica cât de alfabetizată este o persoană într-o anumită limbă.

Difuzoarele inteligente au fost criticate de apărătorii confidențialității, iar dispozitive precum „Echo”, de la Amazon, au fost cunoscute ca fiind activate în mod accidental. Dar Amazon spune că dispozitivele sale „Echo” sunt concepute pentru a înregistra „cât mai puțin audio posibil”.

„Niciun sunet nu este stocat sau trimis în cloud decât dacă dispozitivul detectează cuvântul de activare, iar fluxul audio este închis imediat după ce o solicitare s-a încheiat”, spune un purtător de cuvânt al Amazon.

În 2020, o investigație a BBC a arătat cum este stocată fiecare mișcare detectată de soneriile „Ring” și fiecare interacțiune cu aplicația, inclusiv modelul de telefon sau tabletă și rețeaua mobilă utilizată. De asemenea, „Ring” poate împărtăși datele stocate cu forțele de ordine, dacă utilizatorul își oferă consimțământul sau dacă este emis un mandat în acest sens.

„Dacă v-ați implicat pe deplin în experiența Amazon, veți împărtăși detalii, obiceiuri și informații pe care compania le va colecta și le va folosi, eventual, pentru a vă îmbunătăți experiența””, spune Richard Hale, profesor universitar de criminalistică digitală la Birmingham City University.

Amazon declară că nu vinde datele utilizatorilor unor părți terțe

La fel ca Google și Facebook, Amazon operează o rețea de publicitate care permite agenților de publicitate să folosească datele clienților săi pentru a se orienta către aceștia. Însă, compania declară că nu vinde datele utilizatorilor unor terțe părți și nu folosește informații de identificare personală, cum ar fi numele sau adresa de e-mail, în scopuri publicitare.

În schimb, Wolfie Christl, un cercetător care investighează industria datelor, spune că „Amazon permite altor companii să urmărească utilizatorii care îi vizitează site-ul”.

„Deși Amazon nu împărtășește informații care pot identifica în mod direct o persoană, cum ar fi numele sau adresa de e-mail, le permite agenților de publicitate să se orienteze în funcție de date demografice, locație, interese și achiziții anterioare”, mai spune Paul Bischoff, avocat pentru confidențialitate la Comparitech.

Colectarea de date de către Amazon este atât de vastă încât singura modalitate de a o opri este să nu folosiți serviciul

Colectarea de date de către Amazon este atât de vastă încât singura modalitate de a o opri complet este să nu folosiți deloc serviciul.

Dacă sunteți îngrijorat de ceea ce Amazon știe despre dumneavoastră, puteți solicita companiei o copie a datelor dumneavoastră prin intermediul unei „cereri de acces la date”. Asistentul „Alexa” și soneria „Ring” au propriile hub-uri de confidențialitate care vă permit să ștergeți înregistrările și să ajustați setările de confidențialitate. De exemplu, vorbind cu asistentul vocal „Alexa”, puteți spune: „Alexa, șterge ceea ce tocmai am spus” sau „Alexa, șterge tot ce am spus astăzi”.

Amazon spune că permite clienților să își vadă istoricul de navigare și de achiziții din „Contul dumneavoastră” și să gestioneze ce articole pot fi folosite pentru recomandări de produse. În sens mai larg, puteți utiliza browsere axate pe confidențialitate, cum ar fi „DuckDuckGo” sau „Brave”, pentru a împiedica Amazon să vă urmărească.

„Dar nu este întotdeauna ușor să schimbi setările chiar pe Amazon”, spune Chris Boyd, analist principal la compania de securitate Malwarebytes.

El recomandă dezactivarea istoricului de navigare pe Amazon și renunțarea la reclamele bazate pe interese pentru a reduce nivelul de urmărire de către companie. Cu toate acestea, el avertizează că „probabil veți vedea în continuare reclame de la Amazon sau veți întâlni agenți de publicitate terți, într-o formă sau alta, doar că nu vor fi la fel de bine direcționate.”