• Social media ar putea reprograma creierul copiilor și să-i facă dependenți de like-uri”, relevă un nou studiu realizat la Universitatea din Carolina de Nord.
  • Aplicații precum Instagram sau Snapchat ar putea face ca adolescenții să își verifice aproape constant telefoanele pentru a vedea dacă au reacții pozitive sau negative la postările lor online.
  • Acest studiu sugerează că comportamentele legate de social media la începutul adolescenței pot fi asociate cu modificări în dezvoltarea neuronală a adolescenților.

Social media ar putea reprograma creierul copiilor și să-i facă dependenți de „like-uri”, relevă un nou studiu realizat la Universitatea din Carolina de Nord. Aplicații precum Instagram sau Snapchat ar putea face ca adolescenții să își verifice aproape constant telefoanele pentru a vedea dacă au reacții pozitive sau negative la postările lor online, spun experții. Cu cât tinerii verifică mai mult rețelele de socializare, cu atât devin mai sensibili la „feedback-ul social” sub formă de like-uri și comentarii, au spus psihologii.

Feedbackul social include recompense și pedepse sociale, cum ar fi degetul mare în sus și în jos, etichetarea, raportarea conținutului sau evaluarea prin stele. Această anticipare și sensibilitate tot mai mare la primirea acestui tip de răspunsuri face ca adolescenților să le fie greu să lupte cu nevoia de a-și verifica conturile, potrivit cercetătorilor.

„Constatările noastre sugerează că verificarea comportamentelor pe rețelele de socializare la începutul adolescenței poate regla sensibilitatea creierului la potențiale recompense și pedepse sociale”, explică lucrarea lor, publicată în JAMA Pediatrics. În timpul adolescenței, creierul suferă „schimbări semnificative de reorganizare structurală și funcțională”, ceea ce face din aceasta o perioadă crucială de dezvoltare. „Regiunile neuronale implicate în relevanța motivațională și afectivă devin hiperactive, orientându-i pe adolescenți către stimulii recompensatori din mediul lor, în special de la colegi”, spun autorii.

Recomandări

OFICIAL ÎN SCHENGEN
CE CÂȘTIGI LA GALA ZF?
PUTIN TESTEAZĂ ORȘENIK
BIDEN RESPINGE ICC
MANDAT PENTRU BIBI
VREMEA REA ÎNCHIDE A1

Copiii care navighează pe rețelele de socializare de 15 ori pe zi sunt cei mai expuși riscului

Cercetătorii au studiat 169 de elevi din trei școli publice de gimnaziu din Carolina de Nord, timp de trei ani. Fiecare participant a raportat cât de des verifica platformele populare de socializare Facebook, Snapchat și Instagram. Unii au recunoscut că au făcut acest lucru de peste 20 de ori într-o zi. De asemenea, au luat parte la o sarcină de întârziere a stimulentelor sociale, în cadrul căreia au fost măsurate răspunsurile creierului lor atunci când anticipau primirea de recompense sociale și evitarea pedepselor sociale.

Cercetările anterioare arată că 78% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 13 și 17 ani declară că își verifică dispozitivele cel puțin o dată pe zi, iar 35% dintre ei se uită la cele mai importante cinci rețele „aproape constant”. În acest studiu, autorii subliniază că elevii care se uită la rețelele sociale de cel puțin 15 ori pe zi au fost cei mai sensibili la feedback-ul social.

Constatările sugerează că copiii care cresc verificând mai des rețelele sociale devin hipersensibili la feedback-ul de la colegii lor”, afirmă Eva Telzer, profesor în cadrul departamentului de psihologie și neuroștiință de la UNC-Chapel Hill și autor corespondent, într-o declarație.

Platformele de socializare oferă adolescenților oportunități fără precedent pentru interacțiuni sociale în timpul unei perioade critice de dezvoltare, când creierul este deosebit de sensibil la feedback-ul social”, concluzionează studiul. Acest studiu sugerează că comportamentele legate de social media la începutul adolescenței pot fi asociate cu modificări în dezvoltarea neuronală a adolescenților, în special sensibilitatea neuronală la potențialul feedback social.

Sunt necesare cercetări suplimentare care să examineze asocierile prospective pe termen lung între utilizarea social media, dezvoltarea neuronală a adolescenților și adaptarea psihologică pentru a înțelege efectele unei influențe omniprezente asupra dezvoltării adolescenților de astăzi”, adaugă aceștia. Studiul a fost sprijinit de un proiect finanțat de National Institutes of Health și de Winston Family Foundation.