- Între 2020-2023 s-au înregistrat 2.151 de cazuri de consum de droguri la volan.
- Potrivit aceluiași raport, în 32,7% cazuri judecătorii au dat închisoare cu suspendare.
- Orașele cu cele mai multe cazuri de consum de droguri la volan sunt București, Cluj,Timișoara.
În România, doar 6,6% dintre dosarele penale pentru consum de droguri și alcool sau substanțe interzise la volan primesc condamnare la închisoare, artă un raport recent al Inspecției Judiciare. În topul orașelor la acest capitol se află Bucureștiul, Clujul și Timișoara.
Advertisment
Există un procent mic de condamnări la peste 2.000 de cazuri. Care sunt principalele motive?
„Este raportul Inspecției Judiciare efectuat în perioada august – noiembrie 2023. Practic, după evenimentul din 2 Mai au sesizat și dumnealor și au făcut verificări ample. Verificările au vizat 41 de luni, de la 1 ianuarie 2020 până la 1 iunie 2023 s-au vizat infracțiunile care sunt legate de droguri, dar nu infracțiunile care sunt legate de droguri, dar nu infracțiunile de trafic sau cele de deținere pentru consum propriu, infracțiuni care țin de conducere sub influența drogurilor, prezența la serviciu sub influența drogurilor, în cazul situațiilor la activitățile feroviare și, de asemenea, încredințarea unei mașini unei persoane care e sub influența drogurilor. Concluziile, deși au fost formate în urmă cu 7 luni și de abia după 7 luni inspecția judiciară a dat Inspecției acest raport, concluziile sunt foarte grave, pentru că vizează o practică neunitară. În concluzie, în cele patru puncte ale concluziei raportului, se folosește expresia „neunitar”, ceea ce înseamnă că nu acționează unitar, uniform, adică, din punct de vedere al urmăririi penale, și incluzând și constatarea, adică implicarea organelor de poliție pentru constatarea unor astfel de fapte, și, de asemenea, există practică neunitară în legătură cu soluțiile care se dau în instanță. Faptul că avem cu executare numai 6-7 procente, nu înseamnă altceva decât faptul că li se dă posibilitatea celor care sunt prinși sub influența drogurilor să recidiveze. Mulți dingtre ei sunt consumatori de droguri, plus că, statul român nu are niciun fel de reflex pe aceste infracțiuni, în a încerca să îi trimită undeva, obligatoriu pentru evaluare și pentru urmarea unei forme de tratament, așa cum se întâmplă în infracțiunile de deținere de droguri, pentru consum propriu și, de asemenea, raportul „urechează” Ministerul Afacerilor Interne, spunând că în strategia din situația drogurilor care este dobânda programatică la nivel național în strategia 2022-2026, nu se prevede absolut nimic în legătură cu combaterea fenomenului conducerii pe drumuri publice sub influența drogurilor”, a explicat Cătălin Țone, șeful Serviciului Antidrog București, pentru Aleph News.
Ce măsuri ar trebui implementate pentru a îmbunătăți rata de condamnare și a descuraja consumul de droguri și alcool la volan?
„Inspecția Judiciară s-a pronunțat cu 4 lucruri foarte importante. În primul rând, completarea strategiei, ceea ce nu s-a făcut până acum. De asemenea, rețeaua de analize privind cele două zone de neuniformitate pe urmărire penală, dar și pe judecată, și, la sfârșit se propun anumite formulări de modificarea legislației, tocmai pentru a elimina toate aceste neajunsuri. Este binevenit raportul. Raportul este, oarecum, de suprafață, pentru că mai sunt și infracțiuni care au scăpat de efecte judiciare și mă refer, de exemplu, la conducerea unui vas sub influența băuturilor alcoolice. Este o lege specială, 291/2003. Și, de asemenea, s-a mai scăpat o zonă extrem de importantă, și anume, săvârșirea altor infracțiuni, de exemplu, omorul, violul sau alte infracțiuni grave sub influența drogurilor”, a adăugat Cătălin Țone.
Recomandări
Citește și
- Ce impact va avea decizia SUA de a prioritiza Ucraina în următoarele 16 luni
- Cum arată turismul după pandemie? Anul 2024 l-ar putea readuce la viață
- BNR: Aproximativ o treime din creditele ipotecare acordate în 2023 au dobândă fixă
Partenerii noștri