Prețurile în Turcia cresc în cel mai rapid ritm din ultimii 24 de ani

Lira turcească Sursa: Hepta
  • Reducerea de anul trecut a ratelor dobânzilor de la 19% la 14% a dus la o scădere a valorii lirei turcești.
  • Turcia se lupta pentru a pune capăt unui deceniu de inflație cronic ridicată.
  • Lira turcească a pierdut aproape jumătate din valoarea sa în ultimul an.

Prețurile din Turcia cresc în cel mai rapid ritm din ultimii 24 de ani, potrivit celor mai recente cifre oficiale. Rata anuală a inflației, adică ritmul în care cresc prețurile, a atins 78,62% în iunie, ușor peste așteptări.

Costurile de transport și locuințele au înregistrat unele dintre cele mai mari creșteri de prețuri, agravate de războiul din Ucraina. Inflația a crescut vertiginos de anul trecut, când președintele turc a redus ratele dobânzilor pentru a încerca să stimuleze economia.

De obicei, țările ar crește ratele dobânzilor în încercarea de a răci inflația, dar președintele Recep Tayyip Erdogan a descris ratele dobânzilor ca fiind mama și tatăl tuturor relelor și a folosit o politică mai puțin ortodoxă pentru a încerca să atenueze prețurile, inclusiv intervenind pe piețele valutare.

Reducerea de anul trecut a ratelor dobânzilor de la 19% la 14% a dus la o scădere a valorii lirei turcești, ceea ce înseamnă că pentru țară este mai costisitor să importe bunuri din străinătate.

În cele mai recente cifre privind inflația, transportul a înregistrat cea mai mare creștere a costurilor, urcând cu 123% în ultimul an. Alimentele și băuturile nealcoolice au urmat îndeaproape, cu creșteri de prețuri de 94%, în timp ce costul mobilierului și al echipamentelor de uz casnic a crescut cu 81%.

Cifra globală a inflației a fost cea mai mare din septembrie 1998, când inflația anuală a atins 80,4%, iar Turcia se lupta pentru a pune capăt unui deceniu de inflație cronic ridicată.

În timp ce inflația din Turcia continuă să se agraveze, economia țării se confruntă, de asemenea, cu efectele scăderii valorii monedei. Lira turcească a pierdut aproape jumătate din valoarea sa în ultimul an. Acest lucru înseamnă că puterea de cumpărare a consumatorilor este în declin deoarece costul bunurilor și serviciilor continuă să crească vertiginos.