- Restaurantele din Craiova au fost redeschise la interior, la două zile după ce au fost închise
- În mai puțin de 10 zile, CJSU Dolj a deschis și închis de trei ori restaurantele
- În Craiova, incidența este de 2,54 cazuri la mia de locuitori
În mai puțin de zece zile au fost date trei hotărâri de deschidere și închidere a restaurantelor. Teoretic, până pe 5 ianuarie restaurantele sunt deschise, conform hotărârii de aseară a Comitetului Județean pentru Situații de urgență Dolj. E greu să avem certitudini după ce am văzut ultimele hotărâri ale CJSU.
Pe 15 decembrie au fost redeschise restaurantele pentru că incidența a scăzut sub 3 cazuri la mia de locuitori. În data de 20 au fost reînchise, pentru că numărul îmbolnăvirilor a crescut într-o zi, iar după două zile, membrii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență au hotărât să le redeschidă pentru că incidența a ajuns la 2,54 cazuri la mia de locuitori.
Atât proprietarii, cât și angajații din HoReCa sunt, desigur, bulversați de aceste decizii. În momentul în care au fost obligați să închidă, au trimis angajații în șomaj tehnic, unii dintre ei au suspendat contractele pentru utilități, iar revenirea nu se face pocnind din degete.
Un proprietar de restaurant, Mihai Domozină, spune că în asemenea condiții este foarte greu să-și facă un plan de afaceri pe termen lung. Proprietarii au fost puși în situația de a face achiziții, apoi s-au trezit că rămân cu marfă pe stoc, care expiră. Au anulat rezervările clienților și au cheltuit mai mult decât au câștigat în cele două zile de funcționare.
Mihai Neațu, vicepreședinte CJ Dolj, membru CJSU: „Este o rată uşor în descreştere, dar care ne menţine sub pragul de 3 la mie. Acesta este motivul pentru care am propus coborârea Craiovei pe scenariul 2.”
Marius Bănică era supărat că a fost obligat să închidă cele două restaurante pe care le deţine, în centrul Craiovei. Miercuri a redeschis.
Marius Bănică, preşedintele Asociaţiei Horeca Oltenia: „Nu bagi cheia în uşă şi ai deschis. Este vorba despre achiziţii de marfă. Este vorba despre contracte ale unor oameni. Cum percepe acel angajat? Azi îl chem, am nevoie de el, trebuie să facem treabă, şi mâine îi spun: îmi pare rău, nu mai am nevoie de tine.”
În cele 9 luni de pandemie, Marian Dumitrescu a închis două restaurante şi a concendiat 10 oameni. Încă nu are curaj să-şi facă planuri pe termen lung.
Marian Dumitrescu, proprietar de restaurante în Craiova: „Vin să ne închidă pe noi pentru că li se pare că noi putem să funcţionăm aşa, când aprindem lumina e gratis, când dăm drumul la apă e gratis, când vin salariaţii la serviciu e gratis. Şi câştigăm aşa nişte bani foarte mulţi. Ceea ce nu este adevărat.”
Supăraţi sunt şi angajaţii, şi clienţii restaurantelor.
Ana- Maria, client: „E o nebunie completă. Oamenii sunt bulversaţi. Mă bucur că până la urmă autorităţile s-au răzgândit şi au făcut ceva să ne mai putem bucura şi noi.”