• Deficitul bugetar a depăşit plafonul de 3% din PIB, cerut prin tratatul de la Maastricht statelor membre UE.
  • În 2021-2022, România a făcut o ajustare conform recomandărilor şi a redus deficitul.
  • Din 2023 şi mai ales din 2024, deficitului bugetar s-a adâncit până la recordul de 9,3% din PIB.

România are un decalaj de încasare a TVA de 36%, în timp ce media UE este de 5,4%, ţările din regiune reuşind o diminuarea a acestuia printr-un printr-un mix de reforme şi digitalizare a administraţiilor fiscale, însă cele realizate în România nu au generat încă rezultatele dorite.

Deficitul bugetar a depăşit plafonul de 3% din PIB, cerut prin tratatul de la Maastricht statelor membre UE şi, din primăvară lui 2020, Comisia Europeană (CE) a declanşat procedura de deficit excesiv. România urma să ia o serie de măsuri pentru a diminua deficitul, însă criza pandemică, apoi războiul din Ucraina şi criza energetică au dus la o abordare tolerantă a CE, mai ales că mai multe state UE au înregistrat deficite mai mari de 3% din PIB.

În 2021-2022, România a făcut o ajustare conform recomandărilor şi a redus deficitul, dar din 2023 şi mai ales din 2024, deficitului bugetar s-a adâncit până la recordul de 9,3% din PIB, pe fondul unei perioade electorale prelungite în care responsabilitatea fiscală a fost ignorată.

Recomandări

ISRAEL ATACĂ SIRIA
TRUMP: „PUTIN M-A SUNAT”
MOSCOVA NU CREDE ÎN LACRIMI
BURSE MICI, CORNURI MARI
CE ALEG NOMAZII?
DEAL?

Rezultă din planul fiscal pe termen mediu că miza mai mare este reducerea cheltuielilor bugetare decât creșterea poverii fiscale. Între timp acest plan a fost reevaluat, fiind considerat prea optimist. Cauzele veniturilor bugetare reduse sunt multe, cele mai evidente fiind numărul redus de contribuabili raportat la mărimea populației, capacitatea de colectare slabă a ANAF, evaziunea fiscală, fenomenul muncii la negru.