- Unu din şapte lei cheltuiţi în 2019 în restaurantele locale au mers către McDonald’s, KFC, Taco Bell, Subway, Dabo Doner, Shaormeria Dristor sau Socului.
- Apetitul românilor pentru astfel de produse i-a determinat pe unii dintre cei mai mari jucători internaţionali din acest segment să intre pe piaţa locală sau să revină după o primă încercare nereuşită
- McDonald’s are circa 90 de restaurante, la fel şi KFC, iar Subway aproape 40.
Aceştia sunt, din datele ZF, cei mai mari jucători din acest segment, dar nu sunt cu siguranţă singurii. Doar cifrele lor de afaceri cumulate dau circa 2 mld. euro.
Tocmai apetitul românilor pentru astfel de produse i-a determinat pe unii dintre cei mai mari jucători internaţionali din acest segment să intre pe piaţa locală sau să revină după o primă încercare nereuşită. Astfel, Taco Bell a intrat pe piaţa din România în octombrie 2017 şi are în prezent 11 unităţi poziţionate în unele din cele mai importante oraşe din ţară. Mai mult, compania a ajuns la afaceri de peste 30 mil. lei anul trecut.
Cea mai recentă intrare – de fapt o revenire după circa un deceniu de pauză – este cea a gigantului american Burger King, care a deschis primul local în toamna anului trecut. Între timp reţeaua a ajuns la cinci unităţi.
Toate lanţurile internaţionale – începând cu McDonald’s şi KFC şi continuând cu Subway, Burger King sau Taco Bell – se dezvoltă local în sistem de franciză, piaţa din România fiind considerată prea mică pentru o expansiune directă. McDonald’s are circa 90 de restaurante, la fel şi KFC, iar Subway aproape 40.
„Comportamentul de consum nu s-a schimbat masiv, preferinţele sunt aceleaşi. Clienţii nu se uită doar la pret, ci la valoarea adaugată. Numărul de vizitatori a fost pe un trend descendent, dar asta şi pentru că mall-uri au fost închise câteva luni, iar acum nu se poate mânca în interior. Cifrele de acum nu sunt ca în perioada de lockdown, dar nu sunt nici în linie cu anul trecut“, spune Paul Drăgan, executivul care a preluat conducerea operaţiunilor McDonald’s România în această vară. El adaugă că actuala criză nu se compară cea din 2009-2010. Acum e o criză economică, dar cu componentă sanitară.
În lunile de lockdown, când industria HoReCa funcţiona doar cu livrarea, McDonald’s sau KFC avea restaurantele de tip drive-thru deschise pentru că ele permiteau oamenilor să meargă cu maşina şi să îşi ridice personal comanda. Chiar şi acum, restaurantele la interior sunt în continuare deschise, aşa că e vânzările se fac la terasă – dacă vremea permite asta – sau sunt de tipul livrări.
Pandemia de COVID-19 este aşteptată să înjumătăţească vânzările pieţei de restaurante din România, ceea ce înseamnă o întoarcere în timp de circa zece ani.