• Cercetătorii japonezi au constatat că informațiile complexe, de ordin spațial și tactil, legate de scrierea manuală, pe hârtie fizică, conduc la îmbunătățirea memoriei.
  • Voluntarii care au participat la studiu și au folosit hârtia au finalizat sarcinile cu aproximativ 25% mai repede decât cei care au folosit tablete digitale sau smartphone-uri.
  • Cercetătorii recomandă utilizarea hârtiei în procesul învățării și în activitățile creative.

Un studiu la care au participat studenți și absolvenți recenți din Japonia a arătat că scrierea pe hârtie fizică implică o activitate cerebrală mai intensă, scrie Neuroscience News.

Cercetătorii spun că informațiile complexe, de ordin spațial și tactil, asociate cu scrierea manuală pe hârtie fizică, conduc la îmbunătățirea memoriei.

Hârtia este mai avansată și mai utilă în comparație cu documentele electronice, deoarece conține mai multe informații unice pentru o memorare mai puternică”, a declarat profesorul Kuniyoshi L. Sakai, neurolog la Universitatea din Tokyo și autor al studiului publicat în revista Frontiers in Behavioral Neuroscience.

Recomandări

CÂND INTRĂM ÎN SCHENGEN
AFACERI RUSIA-COREEA
STĂ PROST CU VÂNZAREA
REVOLTA ROBOȚILOR
CE-AU GĂSIT AL LOR SĂ FIE
ANIME ȘI MANGA

Scrierea pe hârtie fizică sporește memoria și eficiența

Contrar convingerii răspândite, că instrumentele digitale sporesc eficiența, voluntarii care au participat la studiu și au folosit hârtia au finalizat sarcina de a lua notițe cu aproximativ 25% mai repede decât cei care au folosit tablete digitale sau smartphone-uri.

Sursă: Profimedia

Deși voluntarii au scris manual în ambele situații, cu stiloul sau cu pixul, pe hârtie sau cu pix digital pe o tabletă, caietele de hârtie conțin informații spațiale mai complexe decât hârtia digitală, afirmă cercetătorii. Hârtia fizică permite o tangibilitate continuă, mișcări și forme neregulate, cum sunt, de pildă, colțurile pliate. În schimb, hârtia digitală este uniformă, nu are o poziție fixă atunci când derulezi paginile și dispare când închizi aplicația.

„Mesajul nostru este să folosim caiete de hârtie pentru informații pe care trebuie să le învățăm sau să le memorăm”, a spus Sakai.

În cadrul studiului, 48 de voluntari, cu vârsta între 18 și 29 de ani, au citit o conversație fictivă între personaje care discutau despre planurile lor pentru următoarele două luni, care implicau diferite activități.

Voluntarii au notat apoi programul fictiv folosind o agendă și un pix, o aplicație pentru calendar, de pe o tabletă digitală și un stylus sau o aplicație pentru calendar pe un smartphone cu ecran mai mare și o tastatură cu ecran tactil.

După o oră, incluzând o pauză și o sarcină intermediară, menită a-i distrage de la gândirea la sarcina dată, voluntarii au răspuns la o serie de întrebări cu variante multiple, simple și complexe, pentru a li se testa gradul de memorare a programului. În timp ce au realizat testul, voluntarii s-au aflat într-un tomograf cu rezonanță magnetică (RMN), care măsoară fluxul de sânge la nivelul creierului. Tehnica numită RMN funcțional (fMRI) arată că fluxul sanguin crescut observat într-o anumită regiune a creierului este un semn al activității neuronale crescute în acea zonă.

Participanții care au folosit hârtie au completat calendarul în aproximativ 11 minute, în timp ce utilizatorilor de tablete le-a luat 14 minute să facă acest lucru, iar pentru utilizatorii de smartphone, sarcina a durat și mai mult, aproximativ 16 minute. Cercetătorii au ajuns la concluzia că diferența de viteză este legată de memorare sau de o codificare conexă la nivel cerebral.

Scrisul de mână, pe hârtie, amplifică activitatea cerebrală

Datele legate de gradul de activare a creierului au relevat diferențe semnificative între cele două categorii.

Voluntarii care au folosit hârtia au avut o activitate cerebrală mai bogată în zonele asociate cu limbajul și vizualizarea imaginilor și în hipocamp, zona din creier care răspunde de memorie și orientarea în spațiu. Cercetătorii spun că activarea hipocampului indică faptul că metodele analogice conțin detalii spațiale mai bogate, care pot fi reamintite și parcurse cu ochii minții.

„Instrumentele digitale au o derulare uniformă, în sus și în jos și o dispunere standardizată a dimensiunii textului și a imaginii, ca pe o pagină web”. Dar, la un manual fizic, tipărit pe hârtie, putem închide ochii și vizualiza o anumită fotografie, poziția ei exactă în cadrul paginii de carte, precum și notele pe care le-am făcut eventual pe marginea paginii, a explicat Sakai.

Elevii și artiștii este bine să folosească mai puțin instrumentele digitale și mai mult hârtia

Cercetătorii spun și că diferența de activare a creierului în funcție de metodele utilizate, analogice sau digitale, este mai puternică la persoanele mai tinere.

„Creierul elevilor de liceu este încă în dezvoltare și este mult mai sensibil decât creierul adulților”, a spus Sakai.

De asemenea, cercetătorii recomandă utilizarea hârtiei și pentru activitățile creative.

„Este logic ca creativitatea cuiva să devină mai fructuoasă dacă cunoștințele anterioare sunt stocate printr-o învățare mai puternică și mai bine fixată în memorie. În artă, în componistică sau în alte lucrări creative, aș pune accentul pe utilizarea hârtiei în locul folosirii metodelor digitale”, a spus Sakai.