• Bacalaureatul Internațional propune examene digitale pentru toate disciplinele.
  • Testele vor fi monitorizate online prin intermediul unor browsere sigure.
  • Elevii din Marea Britanie ar putea susține Bacalaureatul cu acces la manuale din 2030.
  • În România, examenele rămân axate pe testarea memoriei fără proiecte de digitalizare.
  • Elevii ar putea avea acces la manuale, studii de caz și date video în timpul testului.
  • Szekely: ar fi evaluată capacitatea elevilor de a gândi critic, de a aplica cunoștințele.

Elevii din Marea Britanie ar putea intra în era „Bacalaureatului digital” unde manualele și resursele online devin aliați în timpul examenelor. Bacalaureatul Internațional vrea să elimine testele bazate pe memorare și să pună accent pe analiză și rezolvarea problemelor. În timp ce în unele școli pilot deja se testează acest format modern, România rămâne deocamdată fidelă metodei clasice. Cât de departe suntem de momentul în care și elevii români vor susține examene cu acces la manuale?

Ce impact ar putea avea examenele cu manual deschis asupra modului de învățare al elevilor?

Radu Szekely, expert în educație: „Nu știu dacă pot să vă spun chiar cât de departe suntem, însă suntem departe.

International Baccalaureate vrea de fapt să introducă 2-3 ani acest model de examinare cu materiale de studiu la dispoziție. Există, din punctul meu de vedere, cel puțin 3-4 argumente pro care ne-ar fi și nouă de bun augur pentru că, în sfârșit, am face trecerea sau tranziția de la memorare la analiză în examinare și la capacitatea de a folosi gândirea critică. 

Recomandări

PRIMUL EMBRION DE CANGUR
CE PLAN ARE ISRAELUL
POST MALONE VINE LA UNTOLD
LUXUL E LUX ȘI LA NECAZ
SKIING UP THAT HILL
ROMÂNIA A DEPĂȘIT POLONIA

În primul rând, permițând accesul la informații în timpul examenului, am putea evalua mai bine capacitatea elevilor, absolvenților de a aplica cunoștințele, de a gândi critic, de a rezolva probleme și nu de a arăta că au memorat ceea ce li s-a predat la școală.

Pe urmă, cred că la un nivel personal, emoțional, ar reduce foarte mult anxietatea pentru că fără presiunea de a memora totul, elevii ar putea fi mai relaxați și se știe că stresul în timpul examenului este o cauză a rezultatelor mai slabe în foarte multe cazuri. 

S-ar concentra spre rezolvarea subiectelor, pentru că știu că dacă nu-și amintesc ceva pot căuta informația respectivă, dar trebuie să știe totuși unde să o caute. E deja și asta o capacitate, o competență pe care ar trebui să o evaluăm. Trebuie să știe dinainte care sunt aceste resurse, de unde găsesc informațiile. Deci, cred că s-ar schimba întreaga paradigmă a predării și învățării, ceea ce ar fi un lucru foarte bun. 

Însă, există și posibilitatea de care ne vom teme mereu și pe care trebuie să o combatem, aceea de fraudă, riscul de fraudă, posibilitatea ca elevii să ascundă informații în manuale sau ca manualele să conțină răspunsuri directe la întrebările de examen. Însă, asta ține de modul în care autoritatea își va structura aceste examene pentru a elimina aceste riscuri. 

Și poate că mai există și o chestiune de inegalitate și de inechitate, că tot este subiectul care m-a preocupat pe mine în ultimii ani. Nu toți elevii absolvenții ar avea acces la aceleași materiale sau aceeași calitate a informațiilor, a resurselor, dacă ne gândim la materiale auxiliare, ceea ce ar putea crea un avantaj nedrept pentru unii, dar cred că este un dezavantaj mai mic decât ceea ce vedem acum.”

Citește și