• Protestatarii au aruncat cu supă în tabloul Mona Lisa de la Luvru din Paris.
  • Incidentul a avut loc în contextul în care fermierii francezi protestează de câteva zile împotriva salariilor mici şi a altor probleme.
  • O fereastră de sticlă protejează Mona Lisa, ceea ce înseamnă că supa nu ar fi atins tabloul în sine.

Zilele acestea te întâlnești tot mai des cu proteste în spații destinate în mod normal artei.  

Protestatarii au aruncat cu supă în tabloul Mona Lisa de la Luvru din Paris. Imaginile ce circulă în online arată cum două femei trec peste o limită de securitate pentru a se apropia de tablou, ambele aruncând cu supă spre opera de artă a lui Leonardo da Vinci.

Ambele poartă un tricou cu Riposte Alimentaire – care se traduce prin „răspuns alimentar” – scris în faţă, făcând referire la un grup de activişti pentru climă.

Recomandări

VREM O ȘCOALĂ CA AFARĂ
URSULA CERE CONCURENȚĂ ECHITABILĂ CHINEI
BELLA IA PAUZĂ DE LA MODELING
RUBLEV CÂȘTIGĂ LA MADRID
CUM STĂM LA SPERANȚA LA VIAȚĂ
CIOLACU CHELTUIE PESTE BUGETARE

Incidentul a avut loc în contextul în care fermierii francezi protestează de câteva zile împotriva salariilor mici şi a altor probleme.

„Care este cel mai important lucru?”, au strigat femeile. „Arta, sau dreptul la hrană sănătoasă şi durabilă?”.

„Sistemul nostru agricol este bolnav, fermierii noştri mor la locul de muncă„, au adăugat ele.

O fereastră de sticlă protejează Mona Lisa, ceea ce înseamnă că supa nu ar fi atins tabloul în sine.

Personalul muzeului s-a repezit apoi la tablou cu ecrane negre în încercarea de a bloca vederea publicului şi le-a cerut vizitatorilor să evacueze imediat sala.

Riposte Alimentaire susţine că două persoane – de 24 şi 63 de ani – implicate în „noua lor campanie” au fost în spatele incidentului pentru a „cere instituirea unei securităţi sociale alimentare durabile”.

Fermierii francezi furioşi folosesc de câteva zile tractoarele lor pentru a crea blocaje şi a încetini traficul în întreaga ţară, în semn de protest pentru o mai bună remunerare a produselor lor.

Cum se împacă arta și protestul în 2024

Anul începe cu Mona Lisa stropită cu supă. Imaginile ce circulă în online surprind două femei care trec peste o barieră de securitate și se apropie de celebrul tablou de la Luvru. În momentul următor, protestatarele aruncă cu supă spre tabloul lui Leonardo da Vinci. Pe tricourile protestatarelor poți să citești sintagma ”răspuns alimentar”, aluzie la demersurile activiștilor climatici din anii trecuți. Protestul are loc după o serie de discuții și acțiuni ale fermierilor francezi care atrag atenția asupra problemelor financiare și nevoii de sprijin în domeniu.

Ce caută activismul în muzeu?

Ai putea să interpretezi fiecare gest, dar chiar senzația de supriză neplăcută face parte din ceea ce merită să iei în considerare. Pentru că, în ciuda impresiei că totul este pus la punct din punct de vedere al comunicării publice la nivel social și administrativ, părți importante din ceea ce te înconjoară nu se simt ascultate. Ce vină au lucrările lui Van Gogh, ori vizitatorii muzeelor, sau, cum s-a întâmplat în această săptămână la București, în Teatrul Mic, publicul larg, este o discuție pe care merită să o ai. De exemplu, rolul unei lucrări de artă ori importanța pe care o are astăzi spațiul artistic din punct de vedere al expunerii relevante. Încep să apară primele indicii că situația de protest intră în normalitatea cotidiană a artei.  

Citește și