• Elevii nu învață la școală ce reprezintă plagiatul ori despre consecințele date de o astfel de acțiune.
  • Încă din clasele primare, învățătorii și profesorii cer întocmirea de referate sau eseuri, context în care, sursa cea mai la îndemână pentru elevi devine internetul.

Copiii nu știu să citeze corect sursele sau să respecte drepturile de autor și, în ultimul timp, nici nu mai sunt motivați să o facă. Auzim tot mai des cazurile oamenilor importanți care ies în față cu lucrări care nu le aparțin. La școală nici nu se învață ce înseamnă plagiat și mulți elevi fac temele de pe internet, fără sa fie verificați.

Luca, elev în clasa a VII-a, recunoaște că, pentru proiecte, sursa lui de inspirație este internetul.

Nu folosesc tot timpul internetul când îmi fac temele. Intru pe internet și caut informații, atunci când am un proiect de făcut. Cel mai mult folosesc Wikipedia.”, a spus Luca.

Adrian Enache, profesor de matematică, este de părere că plagiatul este un comportament pe care cei mici îl învață din societate. Până acum, trei dintre premierii României au fost acuzați de plagiat.

„Păi cred că elevii copiază ce fac adulții. Atâta timp cât avem în Parlament, în Guvern, oamenii care au plagiat, elevii văd că se poate și ajungi foarte sus. E vorba de modul în care îi evaluăm în școli. De ce să evaluăm cu proiecte? Eu spun demult că ar trebui să fie niște testări unitare la nivel național, teste grilă realizate de către calculator eventual.”, a precizat profesorul de matematică Adrian Enache.

Anton Hadăr, expert în educație, spune că elevii ar trebui să învețe încă din școală cum să respecte drepturile de autor.
Expertul explică că, în ziua de astăzi, ei nici nu mai citează sursele din care se „inspiră”.

Recomandări

ISRAELUL A ATACAT IRANUL
OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
ZELENSKI RĂSUFLĂ UȘURAT
CÎRSTOIU: MANDATUL MEU E PE MASA COALIȚIEI
CE SCOP ARE ISRAELUL
AL TREILEA AUR PENTRU POPOVICI

„Din păcate, în România nu a fost, de-a lungul multor ani, din partea cadrelor didactice și a familiei realizată o acțiune de conștientizare a diferenței dintre a plagia, a copia și a lua informații a căror paternitate trebuie specificată. Evident că, din clasele primare, profesorii, învățătorii cer întocmirea unor referate. Cei mai mulți dintre ei le realizează căutând pe internet.” , a explicat expertul în educație Anton Hadar.

Jurnalista de investigație Emilia Șercan a dezvăluit marți că premierul Nicolae Ciucă a plagiat în cel puțin 42 de pagini din cele 138 câte numără lucrarea sa de doctorat, susținută în 2003 la Universitatea Națională de Apărare Carol I (UNAP).