• Tinerii din Gen Z își schimbă jobul pentru venituri mai mari și satisfacție.
  • Mulți aleg domenii precum IT sau recrutarea, deși au studiat altceva.
  • Satisfacția financiară devine un factor decisiv în alegerea unui job pe termen lung.
  • Un studiu arată că marketingul, IT-ul și HR-ul atrag tinerii la început de carieră.

Mulți tineri din Gen Z se simt pierduți pe piața muncii, confruntându-se cu cerințe absurde și criterii de angajare neadaptate realității lor. Schimbările frecvente de carieră sunt o realitate pentru acești tineri, care fie nu găsesc joburi în domeniul pe care l-au studiat, fie își dau seama că primele lor alegeri educaționale nu le reflectă nevoile și pasiunile actuale.

Fenomenul carierelor „la modă”

Mulți tineri din Gen Z sunt influențați de trenduri din social media atunci când își aleg carierele. Meseria de influencer este una dintre preferințele lor, fiind adesea prezentată ca un ideal pe platforme precum TikTok și Instagram. Creșterea exponențială a digitalizării a facilitat conectarea dintre oameni, dar și expunerea la stiluri de viață și cariere care poate păreau inaccesibile generațiilor anterioare​, explică expertul HR, Stefan Cristea, pentru Aleph News.

Cu toate acestea, deși social media aduce la lumină oportunități profesionale noi, creează și o presiune socială de a avea o carieră atractivă, vizibilă. Tinerii ajung să se întrebe constant dacă sunt în locul profesional potrivit și ce schimbări ar trebui să facă pentru a se apropia de „idealurile” văzute online.

Recomandări

TRUMP VREA ISRAELUL CÂȘTIGĂTOR
RICHARD GERE ÎȘI VINDE CASA
CINE E VINOVAT
CE FACI LA UNIFEST?
ȘI GOOGLE GREȘEȘTE
CINE E SUSIE WILES?

O piață rigidă, cu cerințe care frustrează tinerii

Piața muncii din România nu este suficient de flexibilă pentru a se adapta nevoilor generației Z. Multe companii cer experiență chiar și pentru joburile de început, fără a le oferi tinerilor ocazia să câștige această experiență. Gen Z a traversat și pandemia, care a dus la o tranziție bruscă între școală și piața muncii, fără suportul necesar pentru adaptare. În plus, mulți tineri sunt obișnuiți cu o cultură de lucru care valorizează colaborarea și transparența, trăsături ce nu se regăsesc în toate companiile​

Tinerii din Gen Z își doresc să lucreze într-un mediu autentic, care să promoveze încrederea și comunicarea deschisă. Din păcate, multe companii din România nu se aliniază acestor așteptări, ceea ce duce la o fluctuație crescută a angajaților. Întâlnirea cu echipe mai puțin deschise colaborării și lipsa unui mediu de lucru incluziv îi determină pe mulți să schimbe joburile în căutarea unor organizații care se potrivesc mai bine valorilor lor, adaugă Cristea.

Viitorul carierei pentru Gen Z

Stefan Cristea: „Pe măsură ce trec prin mai multe joburi, tinerii își ajustează așteptările și își conturează mai clar ce așteptări au de la o carieră. Deși poate părea o abordare riscantă, schimbarea frecventă a locului de muncă le oferă experiență diversificată și îi ajută să înțeleagă ce caută cu adevărat într-un loc de muncă.

Aceste provocări ale pieței muncii sunt accentuate de transformările sociale și tehnologice rapide. Gen Z nu mai caută doar stabilitate, ci vrea și satisfacție profesională, recunoaștere și autenticitate în relația cu angajatorii”.

Citește și