Limbajul folosit în discuțiile cu elevii poate provoca anxietate. Cuvântul „recuperare“ îi stresează

  • Limbajul folosit în discuțiile cu elevii trebuie ales cu grijă
  • Cuvântul „recuperare“ stresează elevii
  • Psiholog: „Trebuie să fim atenți și să alegem cu grijă cuvintele pe care le folosim în comunicarea cu copiii“

În această dimineață, peste 131 de mii elevii de clasa a VIII-a dau Evaluarea Națională la Matematică. Au trecut cu greu prin materie, prinși între școala online și școala fizică.

Așa că mulți dintre ei trec pragul sălii de examen anxioși și stresați. Limbajul folosit în discuțiile cu elevii trebuie ales cu grijă. Altfel, stresează.

Andrei Roman s-a simțit suprasolicitat, așa că are nevoie ca profesorii să îl protejeze de un stres în plus: „Profesorii prin a ne spune că avem mult de recuperat și că suntem în urmă cu materia, ca și clasă și ca și copil, pun mult mai mult stres pe noi pentru că pe lângă faptul că avem de învățat pentru examen mai trebuie și să recuperăm din urmă.“

Citește și Cum să îţi gestionezi emoţiile la Evaluarea Naţională. Sfatul unui psiholog pentru reușita la examene

Steluța Vlad este director la Școala Gimnaziala “Ion Heliade Rădulescu”. Îți spune că atunci când a schimbat limbajul, a observat și o schimbare în rândul elevilor, acolo unde a avut ajutorul părinților și al profesorilor.

„Trebuie să recunoaștem că întotdeauna limbajul este cel care face diferența. Dincolo de lucrările scrise care sigur creează un pic de panică trebuie să folosim și portofoliu, metoda interviului, investigația astfel încât ei să se simtă valorizați în mai multe contexte“, explică Steluța Vlad, director.

Bianca Pescaru este psiholog și spune că trebuie evitate informațiile care nu sunt neutre din punct de vedere afectiv. Ea spune că profesorii trebuie să le explie situația elevilor cu grijă, dar cu toate astea să nu îi lase să trăiască într-o bulă: „Noi, adulții, atât părinți cât și profesori, trebuie să fim atenți și să alegem cu grijă cuvintele pe care le folosim în comunicarea cu copiii.“