• Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă au dat 20,6 milioane de euro pe presă și propagandă în 2023.
  • Ianuarie – martie 2024, cheltuielile partidelor pe presă și propagandă: 16,2 milioane de euro.
  • În an electoral, partidele cheltuiesc pe presă și propagandă mai mult decât primesc.
  • Raport UE pe statul de drept: finanțarea presei în România – netransparentă.

În zonele de conflict se spune că poți să elimini un jurnalist, dar nu poți omorî știrea. În România, unde schimbarea legii privind finanțarea partidelor politice a generat o infuzie de bani publici în mijloacele mass media și a anesteziat astfel spiritul critic, presa – care ar trebui să fie liberă și independentă – se descurcă tot mai greu. Pentru că deși meseria este aceeași pentru toată lumea, regulile jocului diferă.

ANUL 2023

Total finanțare partide de la buget: 45 de milioane de euro
24 de milioane de euro – partidele au plătit pentru presă și propagandă

Recomandări

CIOLACU: AVEM COALIȚIE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT
UNDE TE DISTREZI ÎN PARIS
SUSPECTUL E ARESTAT
LARA NU VREA LA SENAT

CHELTUIELI PENTRU PRESĂ ȘI PROPAGANDĂ

PSD – 67% din cheltuieli = 11,4 milioane de euro
PNL – 63% din cheltuieli = 9,2 milioane de euro
USR – 31% din cheltuieli = 2,8 milioane de euro
AUR – 5% din cheltuieli = 400.000 de euro

ANUL 2024

4 rânduri de alegeri, 3 campanii electorale
Total finanțare partide de la buget: 63 de milioane de euro
Total finanțare partide de la buget ( ianuarie – martie 2024): 13,5 milioane de euro
Ianuarie – martie 2024, sume cheltuite pentru presă și propagandă: 53% din total venituri – 8,7 milioane de euro

CHELTUIELI PENTRU PRESĂ ȘI PROPAGANDĂ (ianuarie – martie 2024)

PSD – 73% din cheltuieli – 4 milioane de euro
PNL – 45% din cheltuieli – 2 milioane de euro
USR – 44% din cheltuieli – 1,52 milioane de euro
AUR – 38% din cheltuieli – 1 milion de euro
PMP – 72% din cheltuieli – 25.000 de euro

Cele mai mari cheltuieli s-au făcut în luna martie, adică 35 de milioane, comparativ cu 20 de milioane în februarie și 25 de milioane în ianuarie.

Per total, cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:

  • presă și propagandă – 43,8 milioane de lei – 53% din totalul cheltuielilor
  • personal – 7,7 milioane de lei – 9% din totalul cheltuielilor
  • consultanță politică – 7,5 milioane de lei – 9% din totalul cheltuielilor
  • activități politice – 5,9 milioane de lei – 7%
  • sondaje de opinie – 4,6 milioane de lei – 5%
  • bunuri mobile și imobile – 3,1 milioane de lei – 4%
  • pentru restul categoriilor, procentele sunt sub 3% – aproape 9 milioane de lei

Citește și