Dan Șucu, la Interviurile lui Cristoiu: Pe măsură ce avansăm, birocrația este cea care decide și care se dezvoltă. Niciun partid nu e mai puternic decât birocrația

  • Dan Șucu, antreprenor și proprietarul Mobexpert, spune care sunt efectele pandemiei asupra industriei de mobilă, cum a trecut prin această criză și care sunt schimbările definitive pe care le-au adus în acest domeniu.
  • De asemenea, proprietarul Mobexpert dezvăluie care sunt ultimele tendințe în mobilier și imobiliare impuse de munca de acasă și cum se pregătește să atragă primii clienți cu produsele sale.
  • Dan Șucu vorbește și despre atotputernica birocrație din România, care s-a dublat în ultimii 4-5 ani și cum resimte ca antreprenor efectele acesteia asupra business-ului său.

Prezentăm principalele declarații ale proprietarului Mobexpert, Dan Șucu, duminică seara, la Interviurile lui Cristoiu, de la Aleph News:

Despre influența patronatelor asupra politicului

Dan Șucu: Salariul minim. Asta este un atribut al negocierii între patronate și sindicate. Guvernul ar trebui să fie acolo doar să înregistreze această negociere și să o legifereze. Nu este treaba guvernului să intre acolo. Dar în clipa în care patronatele și sindicatele nu sunt suficient de bine organizate, lași loc politicului să intervină într-un loc în care nu are ce căuta. Cu cât există o organizare mai clară, puternică din punct de vdere fie sindical, fie patronal, cu atât există o influență mai evidență asupra politicului să înregistreze deciziile respective, nu să le influențeze, nu să le decidă.

De ce nu poartă ceas

Dan Șucu: E o atitudine pe care tot încerc să o transmit, mai ales copiilor mei și după aceea celor din jur. Dorința mea e dacă mă mândresc cu ceva este să mă mândresc cu ce am realizat, nu ce cu ce mi-am cumpărat. Oriunde aș merge, eu nu vreau să spun uite am cel mai scump ceas sau cea mai scumpă mașină. Nu cu asta aș vrea să mă mândresc, dar cu ce am realizat, da. Prefer să nu știu cât costă un bun pentru că mă enervez și ar trebui să o întreb pe soție pentru că ea știe mai bine toate lucrurile astea. Personal, cumpăr foarte puține lucruri, și numai lucruri de funcțiune. Un lucru care ține de prestigiu nu-mi place să-l achiziționez, dar îmi place să-l folosesc. Aș plăti cu ora un elicopter dacă am nevoie să ajung într-un loc.

Îi place să i se spună pe nume, nu patron

Dan Șucu: Cuvântul patron are ceva de aroganță. Atunci când lucrezi cu publicul aroganța este unul dintre lucrurile pe care trebuie să le eviți în totalitate. Aroganța îi pierde și pe sportivi, și pe oamenii de afaceri și pe jurnaliști. Din punctul meu de vedere, în orice domeniu aroganța e un lucru care trebuie evitat. Mi se spune pe nume. (…) Nu există o zi în care să mă simt neapărat obosit, indiferent cât stau acolo și indiferent cât am de făcut. Nu e meserie mai frumoasă decât cea în care activez.(…) Când cumperi mobilă? Când ți-e bine, numai când ți-e bine. Nu o să cumperi mobilă când ești bolnav, ai probleme, când ești stresat cu banii. Dacă stai de vorbă cu clienți care sunt fericiți și întâlnești numai oameni fericiți, numai oameni sănătoși, ce poate să fie mai frumos de atât?

Despre saltele, păduri și sustenabilitate

Dan Șucu: Există și această dorință de schimbare și pe măsură ce avansezi în timp, și gusturile, și preferințele ți se schimbă și atunci termenul de schimbare a produsului e din ce în ce mai rapid. Salteaua de exemplu a ajuns la 7 ani. Acum 15 ani, rata de schimbare a unei a unei saltele era deja spre 20 de ani. (…) e o preocupare a clientului, care automat devine și o preocupare a întregului lanț de distribuție ca proveniența lemnului să fie din păduri sustenabile. E un lucru cât se poate de urmărit în clipă de față pentru că creșterea pădurii este același lucru cu cultura agricolă. Din ce în ce mai des suntem întrebați de unde avem lemnul. E un argument comercial faptul că produsul vine dintr-o pădure unde există o sustenabilitate, adică pădurea după ce a fost tăiată, a fost replantată. Un hectar de plop îți aduce cam 500-600 de euro pe an.

Despre saltele, păduri și sustenabilitate

Dan Șucu: Există și această dorință de schimbare și pe măsură ce avansezi în timp, și gusturile, și preferințele ți se schimbă și atunci termenul de schimbare a produsului e din ce în ce mai rapid. Salteaua de exemplu a ajuns la 7 ani. Acum 15 ani, rata de schimbare a unei a unei saltele era deja spre 20 de ani. (…) e o preocupare a clientului, care automat devine și o preocupare a întregului lanț de distribuție ca proveniența lemnului să fie din păduri sustenabile. E un lucru cât se poate de urmărit în clipă de față pentru că creșterea pădurii este același lucru cu cultura agricolă. Din ce în ce mai des suntem întrebați de unde avem lemnul. E un argument comercial faptul că produsul vine dintr-o pădure unde există o sustenabilitate, adică pădurea după ce a fost tăiată, a fost replantată. Un hectar de plop îți aduce cam 500-600 de euro pe an.

Dan Șucu: Automat, de exemplu, noi am ajuns în momentul de față la peste 30% vânzări online, de unde eram undeva spre 14%. Deci aproape o tremie din ce vindem, vindem online. Modelele, cum suntem noi, pe piața americană au depășit 50% vânzarea online. Această pandemie nu a făcut decât să accelereze o tendință care era deja prezentă. E un argument suplimentar că pe lângă produs tu poți vinde și serviciu (de asamblare). Sunt unii care nu au nevoie de el și sunt alți clienți care nu cumpără dacă nu au serviciul acesta inclus. Noi ne adresăm în general celor care preferă ca acest serviciu să fie făcut de specialiști. (…) Am avut pe cineva care a vrut să-mi dea înapoi bradul de Crăciun, pentru că avea voie. Nu ne uităm acum la excepții. În general, rata de retur în mobilă este scăzută, adică nu depășește 2%.

Dan Șucu: În pandemie, creșterea masivă este în zona de canapele, dar asta este normal. Pentru că stai mai mult pe canapea, te uiți la televizor. În general, atunci când crește consumul, crește întâi canapeaua și după, restul (…) Eu iubesc ideea nu de produs în România, ci ideea de creat și produs în România. Nu e suficient să produci, ci să-ți desenezi produsul, să-ți cauți clientul, să știi cui te adresezi. Există în permanență și o modă. Acum fiind târguri virtuale, sunt mai greu de luat în considerare și cam întreg lanțul de la creație la aprovizionare e cam bramburit acum. Cu toți încercăm să ne dăm seama cum arată lumea asta după ce s-a întâmplat. Vom identifica destul de repede, nu cred că asta este o problemă.

Despre schimbarea obiceiurilor de consum adusă de pandemie în industria mobilei

Dan Șucu: În general, există o deplasare destul de evidentă de la zona asta doar de look, frumos, dar nu neapărat funcțional, către zona de funcțiune. Adică produsul trebuie să aibă și o funcțiune ireproșabilă pentru mine. Sunt cel puțin 20 de preocupări ergonomice în ceea ce privește un scaun de birou, care pleacă de la durerea lombară, poziția pe scaun, poziția brațelor, de la durabilitate la sustenabilitatea materialelor. La fotolii, în clipa de față, orice produs încearcă funcțiuni suplimentare, care au legătură cu tot felul de mișcări. Ca să se simtă bine trebuie să aibă neapărat loc de păstrat băutura, de mișcat picioarele dacă vreau să mă relaxez. Bucătăria este un tip de produs care mie nu-mi place. E tipul de produs pe care noi îl vindem foarte bine și în care eu personal sunt foarte puțin implicat. Nu-mi place mie. Am și eu dreptul să nu-mi placă ceva. Există o preocupare pentru pat, dar într-o mai mică măsură decât salteaua, structura de saltea și ce e sub saltea, deci ansamblu de saltea cu somieră pentru că 8 ore pe zi le petreci acolo. Nu există o piesă de mobiler pe care să o folosești mai mult decât salteaua. Modul în care te înțelegi tu cu produsul respectiv atunci și în timp este esențial. Zona de saltele este una dintre cele mai profitabile în industria mobilei cu totul pentru că salteaua este produsul care se schimbă cel mai des.

Dan Șucu: A fost întâi o deplasare de la apartamente către case pe pământ, asta imediat după Revoluție, apoi a fost un shift, înapoi către apartamente, care, începând de anul trecut a început să se deplaseze din nou către case pe pământ. După pandemie. E o abordare sinusoidală. Mulți consumatori au hotărât că decât să piardă vremea să stea într-o casă în care trebuie să repare, să tundă iarba sau alte lucruri pentru care nu nu au timp, preferă să facă schimb cu un spațiu mai mic, să fie în București aproape de tot și de toate. De școala copiilor, de restaurante. Acum însă se resimte invers.

Dan Șucu: Outdoor-ul acum 10 ani aproape că nici nu exista, ca și idee, ca și produs, iar în clipa de față, cel puțin pe 4-5 luni ale anului înseamnă 30-35% din vânzări. Foarte mult. Din fericire aceste vânzări sunt exact în clipa în care celelalte tipuri de mobilier se vând mai prost și atunci echilibrează. Pandemia pentru outdoor a fost extrem de benefică pentru că această socilaizare se poate face afară. Ăsta-i tipul de produs care a fost de departe cel mai căutat.

Dan Șucu: Partea de home office, cum o numim noi, este iarăși unul dintre câștigătorii perioadei de pandemie. Acum există o tendință printre cei care au o minimă grădină sau au o casă relativ mică să încerce să cumpere o o căsuță pe care să o pună în grădină. Și căsuta asta să devină birou. În felul ăsta, pleacă de acasă, dar nu pleacă de acasă. Și acum și noi suntem în proiect cu diferite produse de genul ăsta ca să le putem propune clienților noștri un fel de căsuțe în propria ta curte, în care poți să ai propriul tau birou. E și mai ușor. Să poți să fii eficient, din ce am vorbit cu majoritatea colegilor, care fac lucrul ăsta, sunt colegi care îmi spun eu mă îmbrac frumos în costum și mă mut din camera asta în camera ailaltă și nu mai intră nimeni peste mine, dar eu sunt la serviciu. Nu merg în pijama acolo. Din casă merg 10 pași pe alee, mă mut în căsuța din capătul curții și nu mă deranjează nimeni.

Despre birocrația din România

Dan Șucu: Am avut același regim tot timpul. Din punctul meu de vedere, a existat doar un regim birocratic care într-o anumită perioadă și-a pierdut din putere iar acum, treptat, pe măsură ce avansăm, birocrația este cea care decide și care se dezvoltă. Niciun partid nu e mai puternic decât birocrația. Acum 10 ani, ca să-mi iau o autorizație de construcție pentru un magazin dura 3 luni. Acum nu-mi bugetez mai puțin de 3 ani. Fac lucrurile mai bine decât atunci. Magazinele arată mai bine, sunt mai atent făcute, sunt mai bine structurate, mult mai autonome energetic, toate lucrurile sunt mult mai bine decât înainte, dar îmi trebuie de 10 ori mai mult timp ca să aplic ceea ce am de făcut. Nu cred că birocrația mai depinde de partide. Eu nu cred că partidul conduce birocrația, ci invers. Copiii birocraților nu vor lucra niciodată într-o fabrică. Vor face o facultate pe bune sau pe nebune și li se vor inventa anumite slujbe pentru că trebuie să lucreze undeva. Birocrația a lucrat odată pentru partid, pe vremuri, când eram copii, după aceea, teoretic, a lucrat pentru client, acum lucrează să satisfacă niște exigențe ale comunității europene, mâine va lucra pentru altceva, poimâine pentru altceva. Birocrația va avea întotdeauna motive să se dezvolte. Uitați-vă cât costă în clipa de față aparatul de stat din total buget, care va fi din ce în ce mai agresiv. În ultimii 4-5 ani, birocrația cred că s-a dublat.