• Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, îi cere lui Ludovic Orban să explice cum poate fi acordat un împrumut de 300 de milioane de lei, garantat cu active de maxim 10 milioane de lei.
  • Întrebat dacă în perioada când a fost ministru au fost astfel de probleme, Cătălin Drulă a spus că a cerut rapoarte asupra stării companiei.
  • Fostul ministru al Transporturilor spune că de banii pierduţi acum de statul român, cei 300 de milioane de lei acordaţi ca ajutor de stat pentru Blue Air, trebuie să răspundă şi actualii miniştri de la Interne şi de la Digitalizare, respectiv Lucian Bode şi Sebastian Burduja.

Cătălin Drulă spune că Sorin Grindeanu ştia ce urmează să se întâmple, dar nu le-a spus şi românilor să nu îşi cumpere bilet şi „să ia ţeapă”.

„Domnul Grindeanu s-a pus la adăpost, aici, în Parlament. în luna mai, printr-un amendament prin care Blue Air trece acum la AVAS, acea autoritate care se ocupă de epavele comuniste, nu la Ministerul Transporturilor, cum era în Ordonanţa de urgenţă prin care i s-a dat împrumut. Deci a mutat mortul din casă preventiv. În luna mai, atenţie. Deci s-a pus la adăpost atunci ştiind că o să crape Blue Air, dar pe români i-a lăsat să îşi ia ţeapă”, a spus Drulă.

Fostul ministru al Transporturilor spune că de banii pierduţi acum de statul român, cei 300 de milioane de lei acordaţi ca ajutor de stat pentru Blue Air, trebuie să răspundă şi actualii miniştri de la Interne şi de la Digitalizare, respectiv Lucian Bode şi Sebastian Burduja.

Recomandări

TRUMP RESPINGE SONDAJELE
DIASPORA FACE DIFERENȚA
VIITORUL MOLDOVEI SE DECIDE
NOVO, CONTRA OBEZITĂȚII
SĂNĂTATE CU ORICE CHIP
UNDE MĂNÂNCI AZI?

„Trebuie să dea explicaţii şi domnul Bode, cel care a dat OUG în toamna lui 2020, prin care s-au dat 300 de milioane de lei, cu care statul român e în pagubă acum şi domnul Burduja cel care a semnat garanţiile pentru acest împrumut. Atenţie! Trebuia să semneze domnul Cîţu, dar şi-a luat concediu într-o zi de 15 octombrie 2020. (…) A plecat domnul Cîţu de la Ministerul Finanţelor şi domnul Burduja, actualul ministru al Digitalizării, atunci secretar de stat, a semnat HG cu garanţiile, care este o batjocură. Sunt 6 epave descompletate care dacă fac 5% din valoarea împrumuturilor şi un teren în pădure la Băneasa care este neconstruibil. E doar pădure pe el”, acuză Drulă.

Întrebat dacă există audit pentru aceste aeronave puse ca garanţii, Cătălin Drulă a spus că există opinia EximBank făcută la momentul ordonanţei care spune că aceste garanţii sunt insuficiente.

Drulă, după ce Orban a spus că împrumutul dat Blue Air a fost legal: „E similar cu Caritas”

Fostul premier Ludovic Orban a susţinut că ajutorul dat pentru Blue Air pe vremea când era şeful Guvernului a fost legal, că aşa au procedat şi alte state europene, având în vedere contextul pandemiei de atunci. Ca reacţie, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor în Guvernul Cîţu, a spus că în acest caz, Orban trebuie să explice cum se acordă un împrumut de 300 de milioane de lei, care este garantat cu active de maxim 10 milioane.

„Cum se poate da un ajutor, un împrumut de 300 de milioane care e garantat cu active de probabil, maxim, 10 milioane? Dacă cineva răspunde la întrebarea asta şi eu cred că ar trebui să răspundă organele, ar trebui să răspundă procuratura la această întrebare, de ce domnul Cîţu, ministrul de Finanţe, a refuzat să semneze şi şi-a luat concediu în aceeaşi zi şi l-a lăsat pe domnul Burduja să semneze aceste garanţii? Probabil că ştia ceva. Astea sunt întrebări la care trebuie să răspundă organele în drept. Cei 300 de milioane de lei sunt pierduţi, statul poate mai recuperează 5%, şi datoriile, vă rog să întrebaţi unde sunt datoriile Blue Air către Compania Aeroporturi Bucureşti, către Fisc, către EximBank, ratele la acest împrumut, către Administraţia Fondului de Mediu – au fost lăsaţi de acest Guvern în ultimele 12 luni să ajungă în această situaţie, să se rostogolească, dacă vreţi, e similar cu caritas, un fenomen pe care românii îl cunosc, putea fi oprit mai devreme şi îşi luau mai puţini ţeapă, aşa este şi aici”, spune Drulă.

Întrebat dacă în perioada când a fost ministru au fost astfel de probleme, Cătălin Drulă a spus că a cerut rapoarte asupra stării companiei.

„Cât timp am fost în Guvern mi-am exercitat cu diligenţă datoria, care era prevăzută în această ordonanţă, am cerut rapoarte care există în Ministerul Transporturilor, ultimul a fost făcut în iulie, asupra stării companiei. În momentul în care am plecat de la minister, compania era încă într-o stare rezonabilă, dar am avut astfel de discuţii şi cu premierul Cîţu despre potenţialitatea şi ceea ce urmează să se întâmple cu această companie. Dovada că era într-o stare de sănătate rezonabilă este faptul că lucrurile au continuat să funcţioneze încă 12 luni. Eu din păcate nu am mai putut lua decizii în această privinţă pentru că de 12 luni nu mai sunt la minister, le revenea celor care urmau după mandatul meu să ia aceste decizii”, a spus liderul USR.

Chestionat despre apariţia unui nou scenariu potrivit căruia ministrul Mediului ar fi pus poprire ca să favorizeze compania Wizz Air, Cătălin Drulă a apus că sunt speculaţii, dar că ministrul Mediului trebuia să îl informeze pe premier.

„Nu pot să comentez asupra acestei speculaţii, ce vă pot spune este că ministrul Tanczos Barna trebuia să îl informeze pe premier. Înţeleg că premierul Ciucă, care pare că nu mai are niciun fel de autoritate (…)… domnul Tanczos trebuia să îl informeze, premierul trebuia să ştie, înţeleg că premierul nu mai controlează acest Guvern, o asemenea măsură, pentru că toată lumea ştia că în momentul în care se pune o poprire sau se execută o garanţie sau li se blochează conturile este gata. Acum ce vehiculează pe pieţe, iese domnul Grindeanu, sunt doar minciuni, nu îşi vor mai vedea oamenii banii înapoi de acolo”, a mai spus Cătălin Drulă.