- Marea Neagră reprezintă o arteră importantă pentru circulaţia mărfurilor, fiind legătura dintre Europa şi Asia.
- Izbucnirea conflictului din Ucraina a îndreptat toate privirile către Marea Neagră.
- Aceasta are o importanță vitală pentru comerţul cu petrol, oţel şi produse agricole.
Marea Neagră reprezintă o arteră importantă pentru circulaţia mărfurilor, fiind legătura dintre Europa şi Asia. Izbucnirea conflictului din Ucraina a îndreptat toate privirile către Marea Neagră, care este vitală pentru comerţul cu petrol, oţel şi produse agricole, scrie Bloomberg.
Produsele petroliere brute şi rafinate din Rusia, Azerbaidjan şi Kazahstan trec prin terminalele de export de pe marginea de est a mării. În vest se află ţări care depind de navele care transportă ţiţei pentru a-şi satisface nevoile energetice. Regiunea furnizează anual zeci de milioane de tone de cereale şi uleiuri vegetale din porturile sale, fiind considerată unul dintre coşurile de pâine ale lumii.
De asemenea, ţiţeiul este exportat de la trei mari terminale petroliere care se află de-a lungul coastei de est a Mării Negre. Cea mai mare parte a ţiţeiului expus riscului de o întrerupere a transporturilor de la aceste instalaţii nu provine din Rusia, ci provine de mai departe. Exportatorii din Kazahstan au cel mai mult de pierdut din cauza oricărei perturbări a traficului de cisterne în Marea Neagră.
Transportul de țiței
Terminalul CPC (Caspian Pipeline Consortium) este situat chiar la nord de portul rus Novorossiysk. Acesta gestionează aproximativ 1,3 milioane de barili de ţiţei pe zi, livraţi prin conducte din Kazahstan. CPC este un proiect internaţional major de transport de ţiţei, cu participarea Rusiei, Kazahstanului şi a companiilor internaţionale de petrol şi gaze, creat pentru construirea şi exploatarea unei conducte de peste 1.500 de kilometri lungime.
Supsa, oraș din Georgia, este punctul final al unei conducte care transportă ţiţei din Azerbaidjan. Linia a transportat aproximativ 31 de milioane de barili, echivalentul a 85.000 de barili de ţiţei pe zi în 2021, conform rezultatelor BP pentru întregul an, notează Bloomberg. Dar aproape 90% din exporturile de ţiţei ale proiectului sunt transportate către un terminal de export de pe coasta mediteraneană a Turciei.
Conducta Baku-Supsa este unul dintre multele astfel de proiecte care au luat naştere în regiune de la căderea comunismului, când resursele naturale masive din regiunea Caspică au fost deschise investiţiilor străine pentru prima dată. Traseul acestei conducte merge de la terminalul Sangachal, la 40 km sud de Baku, capitala Azerbaidjanului, până la portul georgian Supsa de la Marea Neagră.
O mică parte din exporturile de ţiţei ale Azerbaidjanului, cu o medie de aproximativ 1,5 milioane de barili pe lună şi în mare parte încărcate la Supsa, sunt expediate în Ucraina. Mărfurile sunt descărcate fie la Odessa, fie la Pivdennyi, unde o conductă traversează Ucraina pentru a se conecta cu partea de sud a conductei Druzhba din Rusia. De asemenea, produsele petroliere rafinate sunt exportate de la terminalele de pe malul estic al Mării Negre.
Exportul de grâne este afectat
Ucraina şi Rusia reprezintă împreună mai mult de un sfert din exporturile globale de grâu, aproape o cincime din comerţul cu porumb şi cea mai mare parte a uleiului de floarea soarelui. Totodată, România şi Bulgaria au devenit importanţi exportatori de grâne. Aceste produse sunt trimise cu camioane şi trenuri în porturi pentru a fi expediate în Asia, Africa şi Uniunea Europeană.
Porturile din sud-vestul Ucrainei Odesa, Pivdennyi, Mykolayiv şi Chornomorsk gestionează aproape 80% din exporturile sale de cereale, potrivit cercetătorului UkrAgroConsult. Transporturile sunt oprite acum, având în vedere că porturile ucrainene sunt închise şi tranzacţiile ruseşti cu cereale oprite, potrivit unui sindicat de export, transmite Bloomberg. Cele două ţări mai au de livrat în acest sezon aproximativ 13,5 milioane de tone de grâu şi 16 milioane de tone de porumb, estimează SovEcon.
Pe lângă acestea, oţelul Ucrainei reprezintă aproximativ o zecime din importurile Europei, aşa că orice întrerupere a fabricilor sau transporturilor ar înăspri piaţa europeană deja tensionată şi ar ajuta la menţinerea preţurilor ridicate după ce au atins un record anul trecut.