• Ion Cristoiu: Problema fundamentală este că noi anul trecut am dat un acord. Nu cel cu Ministerul Mediului. România, prin intermediul MAE, a dat acceptul la o derogare că, având în vedere problema cerealelor, prin acest canal pot să circule nave care să transporte cereale.
  • Ion Cristoiu: Ipoteza mea este, şi se va confirma, că noi am acceptat asta în schimbul Schengen. Aşa a fost jocul, ăia ne-au păcălit. Altfel, fără acceptul nostru nu puteau să o facă pentru că făceam şi noi gălăgie, acolo pe culoare.
  • Ion Cristoiu: Părerea mea este că ei au obţinut o chestie în alb. Nu au primit interdicţia de pescaj. Şi între timp să facă. Noi acum nu mai putem să facem gălăgie. Se înţelege că din moment ce le-am dat acordul, am fost de acord şi cu adâncimea.

Publicistul Ion Cristoiu afirmă că România a pierdut deja în cazul Bîstroe, chiar dacă Ucraina și-a dat acordul ca partea română să inspecteze zonele în care s-au făcut lucrări de adâncire a canalului pentru a permite circulația navelor de mare tonaj.

Ion Cristoiu suspectează că totul a început anul trecut când România și-a dat acordul ca Ucraina să utilizeze canalul Bîstroe pentru transportul cerealelor, acord care este secretizat și pentru care nimeni nu a cerut desecretizarea.

Problema fundamentală este că noi anul trecut am dat un acord. Nu cel cu Ministerul Mediului. România, prin intermediul  MAE, a dat acceptul la o derogare că, având în vedere problema cerealelor, prin acest canal pot să circule nave care să transporte cereale. Este limpede că era un acord de derogare, însă problema este că și acum acel acord este secret. Eu nu știu ce-au trecut în el. E trecută o perioadă fixă de timp, nu știm. Ce scrie acolo? Fac o comparație. Un sat vecin zice că vrea să folosească un drum județean pentru transportul de mărfuri.  Dar noi trebuie să precizăm. Da, poate să-l folosească, dar numai camionete, spunem sunt interzise tirurile. Dacă nu le interzici își fac ei drumul. Nu-i niciun secret. Ipoteza mea este, și se va confirma, că noi am acceptat asta în schimbul Schengen. Așa a fost jocul, ăia ne-au păcălit. Altfel, fără acceptul nostru nu puteau să o facă pentru că făceam și noi gălăgie, acolo pe culoare”, a afirmat publicistul vineri seara la emisiunea Gândurile lui Cristoiu de la SMART TV.

Recomandări

PUTIN DISCUTĂ CU FICO
BIBI AMENINȚĂ REBELII HOUTHI
CIOLACU: AVEM COALIȚIE
FONTANA DI TREVI SE REDESCHIDE
ZELE CREDE-N ADERARE
NEGOCIERI FĂRĂ SFÂRȘIT

Ion Cristoiu este de părerea că România a oferit Ucrainei un cec în alb, dându-i dreptul de a transporta cereale pe Bîstroe fără să verifice dacă există adâncimea necesară pentru navele care efectuau transporturile, iar ucrainenii au început lucrările după ce au obținut acordul Bucureștiului.

Nu era normal ca partea română să întrebe: dar aveți adâncimea ca să transportați? Dacă ziceau nu, nu făceam acordul. Părerea mea este că ei au obținut o chestie în alb. Nu au primit interdicția de pescaj. Și între timp să facă. Noi acum nu mai putem să facem gălăgie. Se înțelege că din moment ce le-am dat acordul, am fost de acord și cu adâncimea. (…) Problema în asemenea momente este câtă putere ai. Avem o Comisie Europeană și un partener strategic. Și vin două țări cu două interese. Ucraina și România. Eu vă întreb. Dvs. cui i-ați da dreptate? Ucrainei, dar în acel moment dacă tu ai o diplomație puternică, faci și tu, nu știu te duci la Germania, faci negocieri acolo, îți faci tu un grup de interese. Adică, în interiorul UE, Ursula nu e… îți faci niște tabere, să te interesezi cine ar fi cu noi la o adică? (…) Cazul acesta, ca și Schengen-ul, ne spune un lucru catastrofal: nu avem aliați. Suntem singuri. Aliați în interiorul UE. Și când vin ei și spun, da, domnule nu avem ce face, ucrainenii au un mare interes, interes de război, zici bine, și noi?”, a explicat publicistul.

Ion Cristoiu suspectează o conspirație a inacțiunii la nivel înalt, neexistând niciun document sau demers oficial al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, primul care a vorbit public despre lucrările ucrainene pe canalul Bîstroe, menit să facă lumină în acest caz.

Dl. Grindeanu este extraordinar, da? De ce nu a cerut desecretizarea acordului? Hai să luăm cazul din Deltă. El este ministrul Transporturilor. Ce a făcut el până acum? El e membrul Guvernului, când se adună acolo. Puteți să-mi spuneți o solicitare adresată de el Guvernului până acum? N-a făcut. (…) El este membru unui partid, da?. Lider. E ministrul Transporturilor din partea PSD. De câte ori s-a întâlnit până acum Biroul PSD și să spună am discutat cazul și am dat mandat dlui Grindeanu să ridice problema la nivel de Guvern. Am convocat coaliția pentru a găsi o soluție. Nu. Nu înțelegeți că șmecheria e la nivel de vorbe? El a vorbit. Era așa de greu să ridice două degete? Domnule, cer Guvernului României o poziție clară în legătură cu scandalul Bîstroe. Și zice, și transmite pe Facebook, cutare, cutare, cutare. Și guvernul trebuia să zică. Deci, din punct de vedere oficial, el nu a făcut nimic”, a punctat publicistul.

Ion Cristoiu mai spune că România a pierdut deja în scandalul Bîstroe, iar lipsa unui document oficial care să cuprindă demersurile puterii de la București pentru rezolvarea litigiului este o dovadă în acest sens.

Scandalul se poate rezuma, în sensul că noi am pierdut deja, atrăgându-vă atenția asupra unui fapt. Avem un europarlamentar, numit Rareș Bogdan, care, când a fost Schengen-ul, era pe toate canalele. A zis ceva în legătură cu Bîstroe? El știe că nu poate. Și dl.Grindeanu știe, dar el a vrut să obțină capital. Nu contează, românii zic că s-a bătut. Dl. Grindeanu știe că subiectul nu trebuie mișcat oficial. Aaa, discutat e altceva. În momentul în care ai comunicatul Guvernului, s-a terminat. În viața politică nu contează vorba, contează documentul. Deocamdată, la nivel oficial noi nu avem niciun document. Când se va face istoria, nu se ia documentul? Pactul Ribbentrop-Molotov a fost un talk show? A fost un document. Documentul în care spune Administrația prezidențială cere Comisiei Europene, Sorin Grindeanu cere Guvernului, PSD cere Guvernului…”, a mai spus publicistul.