• Deși termenul negocierilor a expirat, decizia politică e de continuare a tratativelor
  • Marea Britanie e foarte atentă la fiecare virgulă din potențialul acord, vrea suveranitate totală
  • Se poate ajunge la un Brexit la „mica înțelegere”

Brexit-ul – ce poveste. Cameron, premierul care i-a întrebat pe britanici dacă mai vor în UE sau nu, cu siguranță nu s-a gândit că după decizia lui vine potopul.

Nici până azi nu s-a ajuns la un acord între Uniunea Europeană și Marea Britanie. Deși s-au depășit termene peste termene. Însă o firavă decizie politică ține pe loc haosul care s-ar dezlănțui dacă Brexitul se produce fără mult-discutatul acord.

Bogdan Nicolae a vorbit despre relaţia tensionată dintre Boris Johnson şi Ursula von der Leyen.

Recomandări

CÂND INTRĂM ÎN SCHENGEN
AFACERI RUSIA-COREEA
STĂ PROST CU VÂNZAREA
REVOLTA ROBOȚILOR
CE-AU GĂSIT AL LOR SĂ FIE
ANIME ȘI MANGA

„Marea Britanie este foarte atentă la formulările din potențialul Acord, chiar se uită la virgule, pentru că dorește suveranitate completă. Britanicii au cerut ieșirea din UE, iar pentru ei asta înseamnă că nu mai vor să fie legați de reglementările comunitare. Este un blocaj, pentru că Uniunea este precaută și vrea predictibilitate, adică reguli pe termen lung.

Ar putea fi un Brexit la mica înțelegere, adică o prelungire pe șase luni a anumitor prevederi comunitare, care să permită totuși circulația bunurilor și a cetățenilor între Marea Britanie și statele membre ale Uniunii. În atenție sunt certificările de siguranță pentru transportul aerian, folosirea Eurotunelului (sub Canalul Mânecii) și transportul terestru”.

Sute de tiruri așteaptă la coadă pentru a intra în Marea Britanie

În sudul Marii Britanii sute de tiruri așteaptă să intre în regat și au blocat drumul spre portul Denver. Explicația este simplă: la finalul lunii, pe 31 decembrie, expriă perioada de tranziție către Brexit, iar regulile UE nu vor mai fi obligatorii pentru Marea Britanie.

Mai mult decât atât, companiile încearcă să își facă stocuri de piese, mărfuri și alimente, înainte ca Marea Britanie să părăsească piața unică și uniunea vamală a UE, o mișcare care se preconizează că va provoca și mai multe perturbări în ianuarie, scrie Reuters.

Oficialii din Anglia spun că există un volum mare de trafic de marfă care se îndrepta spre Portul Dover, iar camioanele au fost plasate de-a lungul unor drumuri pentru a împiedica supra-aglomerarea portului.

Guvernul britanic a avertizat că, în ciuda unui acord comercial, 7.000 de camioane ar putea sta la cozi formate pe parcursul a 100 de kilometri dacă reprezentanții companiilor nu pregătesc documentele suplimentare necesare.

Singurul lucru cert legat de Brexit: Termenul limită va fi depășit

Până acum a fost o colecție de incertitudini, dar un lucru pare că a rămas neschimbat în toți acești ani – și anume, că termenul limită va fi depășit.

Boris Johnson și Ursula von der Leyen și-au impus ieri să ajungă la un acord final. Însă cei doi au stabilit să meargă mai departe cu discuțiile. Asta deși au recunoscut că încă există neînțelegeri foarte mari.

„Vom încerca din toată inima și vom fi cât de creativi putem. Dar ce nu putem face este să compromitem natura fundamentală a Brexit, adică să putem să ne controlăm legile și să ne controlăm pescuitul. Este foarte, foarte simplu”, a spus Borin Johnson, prim-ministrul Marii Britanii.
Uite un punct în care premierul britanic și liderii europeni se înțeleg – un acord doar de dragul de a avea un acord nu este o idee bună.

Cu orice preț, nu. Ceea ce vrem este o înțelegere bună, o înțelegere care respectă principiile fair-play-ului economic și principiile bunei guvernări”, a spus Charles Michel, președintele Consiliului European.

Cu sau fără acord, Marea Britanie va ieși complet din Uniunea Europeană începând cu 1 ianuarie. NO DEAL înseamnă taxe vamale, controale la frontieră și călătorii doar cu pașaportul.