- Pe 8 martie 2014, zborul a dispărut de pe fața pământului, fără a lăsa urme și deschizând calea pentru tot felul de teorii ale conspirației.
- Căutarea avionului a fost una dintre cele mai mari operațiuni de salvare din istorie.
- Până în prezent, dispariția zborului 370 al Malaysia Airlines rămâne o adevărată enigmă.
Cu ocazia celei de-a noua aniversări a unuia dintre cele mai mari mistere din aviația modernă, Netflix prezintă în premieră documentarul MH370: The Plane That Disappeared, care abordează dispariția a 239 de persoane (echipaj și pasageri) la bordul unei aeronave Malaysia Airlines. Pe 8 martie 2014, zborul a dispărut de pe fața pământului, fără a lăsa urme și deschizând calea pentru tot felul de teorii ale conspirației.
Advertisment
Serialul regizat de Louise Malkinson (The Gift of Life) prezintă versiunea rudelor celor dispăruți, a diverșilor experți și a autorităților care au fost implicate în investigarea cazului. Un documentar care va ajunge pe 8 martie pe platformă.
Faptele reale pe care le cunoaștem
La primele ore ale dimineții de 8 martie 2014, când zborul 370 al companiei Malaysia Airlines, operat de un Boeing 777-200ER, a efectuat cursa de decolare. Plecat din Kuala Lumpur, Malaezia, zborul avea ca destinație Beijing, China, și urma să dureze cinci ore pentru a-și încheia călătoria. La comenzi se afla Zaharie Ahmad Shah, un pilot veteran care lucra pentru companie de peste 30 de ani, însoțit de un copilot care tocmai primise licența pentru a pilota un Boeing 777.
Recomandări
Avionul ar fi trebuit să traverseze peninsula malaeziană și să survoleze zona vietnameză în drumul său spre China, dar Vietnamul a negat întotdeauna că cineva a comunicat cu controlorii săi de trafic aerian. Ultima comunicare a fost făcută la ora 01:40, când zborul a atins altitudinea de croazieră și era pe cale să traverseze teritoriul vietnamez, pierzând contactul cu Malaezia. Din acest punct, ipotezele se deschid către o mare infinită de posibilități.
Căutarea avionului a fost una dintre cele mai mari operațiuni de salvare din istorie, în care până la 26 de țări au cercetat peste 7 milioane de kilometri pătrați cu avioane și nave. Dar căutările s-au încheiat în ianuarie 2017, cu o rezoluție care nu i-a convins pe mulți și cu posibilitatea de a continua dacă se vor găsi noi piste în viitor.
Deturnări, catastrofe și un pilot sinucigaș: teoriile
Teoreticienii conspirației au acuzat direct Coreea de Nord că a deturnat sau a doborât avionul într-un act de război, în timp ce alții au sugerat că acesta ar fi trebuit să aterizeze de urgență pe o insulă pustie.
Între timp, investigațiile s-au îndreptat curând în altă parte, după ce s-a descoperit că avionul transporta 225 de kilograme de baterii cu litiu, o încărcătură care a ridicat suspiciuni, pe lângă faptul că doi dintre pasageri aveau pașapoarte false. Această variantă a fost eliminată din cauza situației anormale în care avionul nu a lăsat nicio epavă pe mare și în care cei doi sirieni au fost identificați ca simpli migranți fără legături cu grupuri armate.
Radarul militar al forțelor aeriene malaeziene a stabilit că avionul nu a urmat ruta prestabilită spre Beijing, schimbând brusc cursul. O decizie deliberată a persoanei care controla comenzile, vizându-l direct pe pilot, deturnat sau nu. Așa că autoritățile asiatice au decis să investigheze la domiciliul lui Zaharie Ahmad Shah, care deținea un simulator de zbor, fiind un mare iubitor de aviație.
Printre cele mai recente rute parcurse în simulator, una a atras în mod special atenția cercetătorilor: o traiectorie către o locație nedeterminată în mijlocul Oceanului Indian. Această descoperire a coincis în timp cu descoperirea uneia dintre epavele avionului, și anume un eleron, găsit pe Insula Reunion, la peste 7.000 de kilometri de locul unde se crede că a dispărut avionul. O piesă care a apărut 16 luni mai târziu, ridicând suspiciuni cu privire la posibilitatea ca aceasta să fi fost plasată în mod deliberat în acest loc.
Din acel moment, totul indica faptul că pilotul ar fi efectuat un exercițiu aerian sinucigaș, prin care i-ar fi condus la moarte pe ceilalți membri ai aeronavei. Profitând de faptul că pasagerii dormeau în acest zbor de noapte și de lipsa de experiență a copilotului, avionul s-ar fi îndreptat spre Oceanul Indian, deconectând transponderul și sistemul de comunicații.
Se pare că Zaharie Ahmad Shah a depresurizat aeronava, iar pasagerii au avut la dispoziție 10 minute de oxigen. Toți ar fi fost morți în momentul în care avionul a atins marea.
În timp ce multe persoane au crezut că această versiune este adevărată și au închis cazul fără a mai găsi alte piese sau cadavrele pasagerilor, mulți alții au continuat să indice posibilitatea unei succesiuni de defecțiuni tehnice sau eterna ipoteză a unei deturnări de care nimeni nu și-a asumat responsabilitatea. Până în prezent, dispariția zborului 370 al Malaysia Airlines rămâne o adevărată enigmă.
Partenerii noștri