- Nu ar fi mai frumos dacă am putea să ne uităm pe o fereastră mare și pătrată din avion și să ne bucurăm de priveliștea de pe cer?
- Cele patru colțuri ale unor astfel de ferestre sunt un punct slab, deoarece nu rezistă la presiunea care apare la altitudini mari.
- Fisurile de presiune pot duce la o decompresie explozivă și pot distruge întreaga structură.
Poate că nu te-ai întrebat, dar nu ar fi mai frumos dacă am putea să ne uităm pe o fereastră mare și pătrată din avion și să ne bucurăm de priveliștea de pe cer, fără a fi nevoiți să ne aplecăm și să strâmbăm din ochi prin ferestrele rotunde?
Advertisment
Probabil că da, și cândva te puteai bucura de o astfel de priveliște, până la două accidente teribile din 1953, în care au murit 56 de oameni. Vinovate de aceste prăbușiri au fost tocmai ferestrele pătrate care au făcut ca avioanele să se dezintegreze în aer. Și anume, cele patru colțuri ale unor astfel de ferestre erau un punct slab, deoarece nu rezistau la presiunea care apare la altitudini mari. Ancheta a arătat că 70% din daunele provocate de presiune au fost localizate în colțurile ferestrelor aeronavelor.
De aceea au fost introduse ferestrele rotunde, care, prin forma lor, distribuie uniform toată presiunea și sunt mult mai rezistente decât prima versiune. O explicație mai precisă este că găurile rotunde din fuselajul subțire al aeronavei sunt mai potrivite datorită structurii și sunt mai puțin susceptibile de a se sparge. Fisurile de presiune pot duce la o decompresie explozivă și pot distruge întreaga structură.
Recomandări
Unele aeronave au ferestre ovale, deoarece ferestrele rotunde necesită spațiu suplimentar, astfel încât se poate obține o suprafață mai mare prin extinderea lor pe verticală. Acesta este motivul pentru care vom suporta să strâmbăm din ochi prin ferestrele mici și să ne certăm ocazional cu colegii de zbor despre cine va avea o priveliște mai bună, atâta timp cât știm că sunt acolo cu un motiv.
Partenerii noștri