- De la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie, NATO și-a consolidat prezența pe flancul estic al Europei.
- Aeronavele care vor fi desfășurate în România fac parte dintr-o flotă de 14 avioane de supraveghere NATO.
- Avioanele NATO, Boeing E-3, au fost achiziționate în comun la un cost de aproape 8 miliarde de dolari în 1977, în plin Război Rece.
Avioanele de supraveghere ale NATO urmau să sosească marți în România pentru a consolida flancul estic al alianței militare și pentru a ajuta la monitorizarea activității militare rusești.
NATO a anunțat săptămâna trecută că va desfășura avioanele de supraveghere AWACS (Airborne Warning and Control System) la București, unde vor începe zboruri de recunoaștere numai deasupra teritoriului NATO.
De la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie anul trecut, NATO și-a sporit prezența aeriană în Europa de Est și în țările baltice, inclusiv cu avioane de luptă, avioane de supraveghere și avioane cisternă.
Aeronavele care vor fi desfășurate în România fac parte dintr-o flotă de 14 avioane de supraveghere NATO care au de obicei baza în Germania. Aproximativ 180 de militari vor fi desfășurați în sprijinul avioanelor.
„Pe măsură ce războiul ilegal al Rusiei din Ucraina continuă să amenințe pacea și securitatea în Europa, nu trebuie să existe nicio îndoială cu privire la hotărârea NATO de a proteja și apăra fiecare centimetru de teritoriu aliat”, a declarat purtătorul de cuvânt al NATO, Oana Lungescu, într-o declarație din 12 ianuarie.
De la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie, NATO și-a consolidat prezența pe flancul estic al Europei, inclusiv prin trimiterea de grupuri de luptă suplimentare în România, Bulgaria și Slovacia.
AWACS au efectuat „patrule regulate deasupra Europei de Est și a regiunii Mării Baltice pentru a urmări avioanele de război rusești în apropierea granițelor NATO” pe toată durata războiului dintre Rusia și Ucraina, se arată în declarație.
Avioanele NATO, Boeing E-3, au fost achiziționate în comun la un cost de aproape 8 miliarde de dolari în 1977, în plin Război Rece, când Jimmy Carter a devenit președinte al SUA și când criza rachetelor cu Uniunea Sovietică începea să se agraveze în Europa.
Împreună cu o mică flotă de drone din Italia, avioanele se numără printre puținele active militare pe care NATO le deține ca alianță. Ele au fost recondiționate în mod curent pentru a se asigura că pot continua să zboare până în 2035.