- Achizițiile de la rafinăriile independente din China dezvăluie modul în care unii importatori ocolesc rutele tradiționale pentru a avea acces la petrolul rusesc ieftin, ajutând Beijingul să mențină un profil scăzut în timp ce Occidentul atacă Moscova cu sancțiuni.
- SUA și Marea Britanie au interzis petrolul rusesc, iar UE discută despre un embargo și introducerea de restricții.
- Începând cu 15 mai, comercianții de mărfuri cu sediul în UE și Elveția nu vor mai putea vinde barili Rosneft în nicio altă parte a lumii.
Rafinăriile independente din China au cumpărat discret petrol rusesc la reduceri mari, în timp ce țările occidentale își suspendă propriile achiziții și explorează posibile embargouri din cauza războiului din Ucraina.
Advertisment
Un oficial de la o rafinărie independentă cu sediul în Shandong a declarat că aceasta nu a raportat public tranzacțiile cu furnizorii de petrol rusesc de la începutul războiului din Ucraina pentru a evita să atragă atenția și să fie afectată de sancțiunile SUA, potrivit Financial Times.
Oficialul a adăugat că rafinăria a preluat o parte din cota de achiziție a țițeiului rusesc de la firmele de stat de comercializare a mărfurilor, care sunt considerate a reprezenta Beijingul și care au refuzat în cea mai mare parte să semneze noi contracte de aprovizionare.
Recomandări
China profită de sacțiunile impuse de UE Rusiei
Achizițiile de la rafinăriile independente din China dezvăluie modul în care unii importatori ocolesc rutele tradiționale pentru a avea acces la petrolul rusesc ieftin, ajutând Beijingul să mențină un profil scăzut în timp ce Occidentul atacă Moscova cu sancțiuni.
SUA și Marea Britanie au interzis petrolul rusesc, iar UE discută despre un embargo și introducerea de restricții. Începând cu 15 mai, comercianții de mărfuri cu sediul în UE și Elveția nu vor mai putea vinde barili Rosneft în nicio altă parte a lumii.
Blocajele din China, provocările logistice și financiare cauzate de sancțiunile impuse Rusiei și riscul de a provoca SUA să introducă sancțiuni secundare au diminuat apetitul rafinăriilor chineze de stat pentru orice creștere substanțială a achizițiilor de țiței rusesc.
Însă activitatea de transport maritim a indicat o creștere modestă a achizițiilor chinezești. Brokerii și operatorii navale au declarat că cel puțin șase superpetroliere – fiecare dintre ele având capacitatea de a transporta până la 2 milioane de barili de țiței – au încheiat acorduri pentru a consolida încărcăturile de țiței rusesc din Urali în Europa pentru a le expedia în Asia, în principal în China, dar și în India.
Nissos Rhenia și Julius Caesar, deținute de greci, Searacer, Elandra Denali și Elandra Everest, administrate de Vitol, Baltic Sunrise, navlosite de Trafigura, și Pertamina Prime, din Indonezia, se numără printre cele care au încărcat țiței rusesc prin transferuri de la navă la navă în Europa. Brokerii navale au declarat că și alte tranzacții ar fi putut fi aranjate în mod privat.
Brian Gallagher, șeful departamentului de relații cu investitorii din cadrul grupului belgian de petroliere Euronav, a declarat că consolidarea petrolului rusesc pe nave mai mari pentru a fi transportat în Asia este „neobișnuită”. Dar, în condițiile în care Urals a scăzut cu 35 de dolari pe baril față de țițeiul Brent, el a adăugat că rafinăriile chineze au fost motivate să cumpere.
Referindu-se la o scădere a cererii de petrol indusă de un blocaj, Gallagher a spus că „nu au nevoie de el acum, dar îl pot stoca, iar transportul maritim oferă un mecanism care este flexibil”.
Principala locație din Europa pentru a transfera petrolul rusesc de pe nave Suezmax sau Aframax de dimensiuni medii pe nave foarte mari pentru transportul țițeiului (VLCC), petroliere atât de mari încât nu pot încărca în Marea Baltică, este în apropierea peninsulei Skaw din nordul Danemarcei. Navele au transferat, de asemenea, încărcături de petrol în Rotterdam și în Marea Mediterană.
„Fără îndoială, asistăm la un salt mare al volumului de țiței Urals care se deplasează spre est pe VLCC-uri de la invazie”, a declarat Henry Curra, șeful global al departamentului de cercetare al Braemar Shipping Services, un broker de nave cotat la Londra.
Rafinăriile chineze preferă țițeiul rusesc de calitate ESPO produs în estul Siberiei, care intră prin conducte și nave care se încarcă la Kozmino, în apropiere de Vladivostok. Numărul de nave Aframax de dimensiuni medii care se așteaptă să încarce petrol de la Kozmino a crescut ușor de la o medie de șase pe săptămână anul trecut la șapte de la izbucnirea războiului, potrivit Gibsons, un alt broker naval.
Rafinăriile chineze se teme de potențiale sancțiuni
Achizițiile Chinei de țiței și produse petroliere rusești sunt cu aproximativ 86.000 de barili pe zi mai mari în această lună decât au fost în medie anul trecut, potrivit Kpler, o firmă de analiză a datelor despre mărfuri.
Analiștii au declarat că această creștere marginală a achizițiilor chinezești ar putea sugera că găsirea unor cumpărători alternativi pentru țițeiul și produsele petroliere rusești s-ar putea dovedi mai dificilă decât a anticipat Moscova.
„Este o presupunere firească să credem că China ar cumpăra mai mult țiței rusesc, dar China este supusă unui control mult mai mare decât India”, a declarat Jane Xie, analist senior de petrol la Kpler.
Oficialul de la rafinăria Shandong a declarat că aceasta acționează cu prudență în ceea ce privește cumpărarea de provizii rusești, deoarece potențiala introducere a sancțiunilor secundare ale SUA asupra entităților din țări terțe care fac afaceri cu Rusia ar putea duce la închiderea brațului său comercial din Singapore.
Partenerii noștri