Aplicația TikTok a devenit sursa principală a imaginilor violente ale războiului din Ucraina și a dezinformării

TIKTOK

TIKTOK

Aplicația chineză, TikTok, se confruntă cu o avalanșă de videoclipuri cu un conținut violent și cu întrebarea dacă răspândește informații neverificate. În ultima săptămână, TikTok a devenit una dintre cele mai populare platforme de partajare a videoclipurilor și fotografiilor războiului dintre Rusia și Ucraina.

Sute de mii de videoclipuri despre conflict au fost încărcate pe aplicație, potrivit unei analize realizate de New York Times.

Bre Hernandez, o tânără de 19 ani, obișnuia să acceseze alicația TikTok în căutare de videoclipuri cu tutoriale de machiaj. Însă, de când Rusia a invadat Ucraina, tânăra a petrecut ore întregi, vizionând videoclipuri de război, imagini cu tancuri ucrainene care trag asupra trupelor rusești și civili care se adăpostesc de focurile de armă.

„Ceea ce văd pe TikTok este mai real, mai autentic decât pe alte rețele de socializare”, a declarat Hernandez, studentă din Los Angeles. „Simt că văd ceea ce văd oamenii de acolo”, a mai adăugat aceasta.

Însă, valul de videoclipuri cu evenimentele din Ucraina determină ca aplicația de TikTok să se confrunte cu informații neverificate și distorsionate, un fenomen care afectează, deja, rețelele de sociaizare și platformele video precum YouTube. Multe videoclipuri de pe TikTok înfățișează imagini reale ale situației din Ucraina, însă, altele par să exploateze doar interesul pentru vizualizări.

De exemplu, un ziar ucrainean, Pravda, a postat un clip audio în care 13 soldați ucraineni, de pe Insula Șerpilor, un avanpost din Marea Neagră, se confrunta cu o unitate militară rusă care le cere să se predea. Clipul a fost folosit în numeroase videoclipuri TikTok, unele dintre acestea incluzând o notă în care se preciza că toți cei 13 soldați au murit. Oficialii ucraineni au declarat, ulterior, într-o postare pe Facebook, că bărbații erau în viață și că au fost luați prizonieri, dar videoclipurile TikTok nu au fost corectate.

„Sunt oameni care, chiar acum, văd războiul pentru prima dată pe TikTok”, a declarat Abbie Richards, un cercetător care studiază aplicația. „Oamenii au încredere în ea. Rezultatul este că o mulțime de oameni văd informații false despre Ucraina și le cred.”, a mai adăugat acesta.

TikTok și alte platforme de socializare se află sub presiunea legislatorilor americani și a oficialilor ucraineni pentru a reduce dezinformarea rusă cu privire la război, în special, din partea unor instituții media susținute de stat, precum Russia Today și Sputnik. Ca răspuns, YouTube a declarat că va bloca Russia Today și Sputnik în Uniunea Europeană, în timp ce Twitter și Meta, compania mamă a Facebook, au declarat că vor cataloga conținutul de la aceste postări ca fiind sponsorizat de stat.

De asemenea, TikTok a interzis Sputnik și Russia Today, în UE, iar, vineri, a declarat că va începe să eticheteze aceste postări ca fiind sponsorizate de stat în țările în care acestea sunt încă disponibile. De asemenea, aplicația a declarat, joi, că a pus la dispoziție mai multe resurse pentru monitorizarea conținutului înșelător despre război.

„Continuăm să răspundem la războiul din Ucraina cu resurse sporite de siguranță și securitate pentru a detecta amenințările emergente și pentru a elimina dezinformările dăunătoare”, a declarat Hilary McQuaide, o purtătoare de cuvânt a TikTok.

Timp de ani de zile, TikTok a scăpat de o examinare riguroasă a conținutului său. Spre deosebire de Facebook și de YouTube, TikTok a început să fie utilizat, pe scară largă, abia în ultimii cinci ani. Deținută de compania chineză ByteDance, aplicația a fost concepută pentru a facilita crearea și partajarea videoclipurilor de unul până la trei minute. Aceasta și-a dezvoltat o reputație pentru videoclipurile distractive, în special, în rândul utilizatorilor tineri. În jurul aplicației au apărut întrebări legate și de gradul în care aceasta protejează intimitatea minorilor.

Iar, războiul din Ucraina a accentuat problemele cu care se confruntă TikTok, care are peste un miliard de utilizatori la nivel global.

Exit mobile version