- Un avion ce realiza o cursă internă în Indonezia a dispărut deasupra mării Java
- În ultimul minut de zbor, aeronava a pierdut 3000 de metri în altitudine
- Cel mai probabil, piloții au efectuat o coborâre de urgență, pentru a da pasagerilor aer, timp în care aeronava s-a dezintegrat în aer
- O altă ipoteză susține că aeronava s-a rupt în bucăți la contactul cu apa
O aeronavă cu 62 de pasageri la bord s-a prăbușit în marea Java, în apropierea Insulelor Seribu (Kepulauan). Turnul de control a pierdut contactul cu piloții la 4 minute de la decolare. Resturi ale aeronavei şi fragmente umane au fost descoperite în mare de o navă a Pazei de Coastă din Indonezia.
Aeronava era un Boeing 737-500, vechi de 27 de ani și au fost declanșate acțiuni de căutare. Înainte de a dispărea avionul a căzut în gol, a pierdut o altitudine de 3000 de metri în mai puțin de un minut, asta la 4 minute de la decolare din Jakarta.
Gheorghe Răcaru: „Exclud o cedare de motor”
„Exclud o cedare de motor. Chiar și ambele motoare dacă cedau, avionul ar fi planat. Vechimea avionului nu poate fi un factor care să fi dus la acest accident. Ele fac controale specifice. Mai curând mă gândesc la o rupere a avionului. Se pot face multe speculații, dar nici în cazul unui fenomen ciudat nu s-ar putea producere o pierdere a altitudinii atât de mare”, a spus Gheorghe Răcaru, expert în aviație.
Un sistem de urmărire este instalat pe aeronavele Boeing vechi care tranzitează zone maritime, cu întinderi de apă, asemenea mării Java. Sistemul a fost implementat după accidentele din Pacific și din Marea Chinei de Sud, în care au fost implicate tot aeronave indoneziene.
„Aeronava mai este dotată cu ELC – emergency location transmitter și în această situație autoritățile au declanșat sistemul național de căutare-salvare, toate aeronavele și vasele care trec în zona respectivă interceptează acest semnal de urgență”, a spus Sorin Stoicescu, fost director al aviaţiei civile din cadrul Ministerului Transporturilor.
Resturi ale aeronavei au fost găsite, iar Stoicescu spune că impactul cu apa a fost extrem de dur dacă aeronava s-a rupt în bucăți. Vechimea aeronavei nu este importantă, întrucât și în Europa zboară aeronave asemănătoare, iar cazul din Indonezia nu are legătură cu probleme pe care compania Boeing le are cu modelul 737-Max.
Căutările, la mila naturii. Ar putea dura până la 3 săptămâni
„Cauzele unor asemenea catastrofe sunt aflate mult mai târziu, după ce informațiile sunt trecute prin toate filtrele și comisiile posibile. Zona este expusă și unor amenințări de natură teroristă, Jakarta în special. Nu cred că avem de-a face cu executarea unui atac, dar este o pistă ce va trebui investigată”, a declarat Bogdan Nicolae, de la Monitorul Securității și Apărării.
În Jakarta au fost procesate în ultimele săptămâni mai multe anchete ale unor persoane acuzate de terorism. Companiile de zbor sunt asigurate pentru a despăgubi familiile afectate, pe măsura nivelului de risc.
„Va fi o problemă a atestării cauzelor reale și în ce măsură ele sunt cuprinse în polițele de asigurare”, a mai spus Bogdan Nicolae.
Căutările depind foarte mult de situația meteorologică și de curenții mării Java.
„Dacă căutările încep pe o vreme favorabilă probabil va dura foarte puțin. Probabil că sunt state din zonă care își manifestă intenția de a da o mână de ajutor. Nu am o estimare foarte clară, dacă condițiile meteo sunt favorabile în zonă. Dacă sunt favorabile, se va întinde pe câteva zile, probabil maxim 2-3 săptămâni”, a transmis Bogdan Nicolae.
Pierderea în altitudine, o ultimă încercare de a redresa situația
Căderea aeronavei din ultimul minut de zbor ar fi putut fi o ultimă încercare a piloților de a salva pasagerii aflați la bord, printre care 7 copii și 3 bebeluși.
„Avionele astea sunt niște avioane foarte sigure și problema lor este ce se întâmplă în zonă, dacă sunt teroriști, dacă sunt bombe. Căderea aceea de 3000 de metri înseamnă o coborâre de avarie, deci dacă a fost o bombă ceva și s-a spart învelișul avionului, atunci piloții au hotărât să facă o coborâre de avarie urgentă și probabil că structura avionului nu a mai ținut și s-a dezmembrat în aer”, a informat Valentin Ialomițeanu, pilot.
O altă cauză ar putea fi ciocnirea cu un obiect în timpul zborului, cedarea unui hublou sau spargerea parbrizului pilotului. Procedura obligă piloții ca în cazul fisurării avionului să coboare sub 3000 de metri pentru ca pasagerii să poată primi oxigen.