Țările UE au căzut de acord să interzică mașinile cu combustie internă până în 2035

  • Interdicția urmează să intre în vigoare în 2035, în așteptarea unei revizuiri în 2026.
  • Interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu combustie internă a stârnit dispute aprinse cu Germania, care are o importantă industrie auto.
  • Achiziționarea și conducerea de mașini cu emisii zero va deveni mai ieftină pentru consumatori.

Parlamentul European și cele 27 de state membre ale UE au ajuns la un acord pentru interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu combustie internă începând din 2035, a anunțat joi președinția cehă a UE. Acordul face parte din eforturile UE de a reduce emisiile din transporturi în cadrul blocului la un nivel cât mai apropiat de zero.

Decizia va fi revizuită din nou în 2026. Conform pachetului de măsuri al UE privind schimbările climatice, emisiile trebuie reduse cu 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990, urmând ca neutralitatea climatică să fie atinsă până în 2050.

La 8 iunie, Parlamentul European a votat pentru a impune producătorilor să comercializeze numai automobile și camionete care nu emit gaze cu efect de seră dăunătoare pentru climă începând cu mijlocul deceniului următor. Cu toate acestea, interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu combustie internă a stârnit dispute aprinse cu Germania, care are o importantă industrie auto.

Lumea se schimbă și trebuie să rămânem în prima linie a evoluției. Cred că putem profita de această tranziție tehnologică, a declarat Jozef Síkela, ministrul ceh al industriei și comerțului, care deține în prezent președinția semestrială rotativă a Consiliului Uniunii Europene, adăugând că foaia de parcurs prezentată va face ca obiectivele să fie realizabile pentru producătorii de automobile.

Aranjamentul include, de asemenea, stimulente pentru producătorii de mașini electrice și scutiri pentru producătorii mai mici în cazul vehiculelor cu combustie internă.

Cu aceste obiective, creăm claritate pentru industria auto și stimulăm inovarea și investițiile pentru producătorii de automobile. În plus, achiziționarea și conducerea de mașini cu emisii zero va deveni mai ieftină pentru consumatori, a declarat raportorul UE Jan Huitema (Renew, NL).

Mă bucur că astăzi am ajuns la un acord cu Consiliul cu privire la o revizuire ambițioasă a obiectivelor pentru 2030 și am susținut un obiectiv de 100 % pentru 2035. Acest lucru este esențial pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și pentru a face ca vehiculele nepoluante să fie mai accesibile, a adăugat el.