• Pentru 7 din 10 femei sănătatea a devenit principala preocupare.
  • De la modul în care arată fizic la prevenţia bolilor, natalitate şi importanţa unei familii sănătoase, româncele sunt mai focusate ca oricând pe rezultate concrete în viaţa personală.
  • Barometrul a fost realizat în perioada 12-20 februarie 2021, pe un eşantion de 350 de femei cu vârste cuprinse între 21-52 de ani.

Pandemia a schimbat, din multe puncte de vedere, modul în care româncele percep realitatea. Dacă înainte de criza sanitară se gândeau în primul rând la carieră şi mai puţin la starea de sănătate, în 2021 percepţia s-a modificat semnificativ.

Pentru 7 din 10 femei, sănătatea a devenit principala preocupare. De la modul în care arată fizic la prevenţia bolilor, natalitate şi importanţa unei familii sănătoase, româncele sunt mai focusate ca oricând pe rezultate concrete în viaţa personală. Dincolo de provocările profesionale, izolarea impusă de măsurile de restricţie a afectat semnificativ relaţiile sociale, viaţa de familie, valoarea lor, în general percepţia românilor privind realitatea. Pe unii i-a unit, pe alţii, din păcate, i-a despărţit, i-a făcut să-şi reconsidere opţiunile. Printre efectele cele mai evidente se află scăderea numărului căsătoriilor, cauzată în principal de restricţiile COVID, creşterea numărului divorţurilor şi declinul semnificativ al natalităţii.

7 din 10 respondente au declarat că pandemia le-a schimbat semnificativ modul de viaţă

Potrivit unui barometru realizat de Frames în rândul a 350 de femei, 7 din 10 respondente au declarat că pandemia le-a schimbat semnificativ modul de viaţă. 64% dintre femei au declarat că au fost afectate cel mai mult de izolarea impusă de măsurile de restricţie. 58% au declarat că munca de acasă a fost o corvoadă şi numai 26% au considerat teleworking-ul drept o măsură pozitivă. 16% au evitat să se pronunţe în această privinţă.

Recomandări

PUTIN: VOM DOBORÎ TOATE AVIOANELE F-16 TRIMISE UCRAINEI
SBF PRIMEȘTE 25 DE ANI DE ÎNCHISOARE
ZIUA FEMEILOR DIN MUZICĂ
ȘTII DE VREME? VINE VARA-N TOATĂ ȚARA
MOLDOVA SE PREGĂTEȘTE DE ADERARE
ROTAȚIA PĂMÂNTULUI A ÎNCETINIT

68% au menţionat degradarea relaţiilor sociale (familie, prieteni, rude) drept principal efect negativ.

,,Pandemia a schimbat radical obiceiurile femeilor. Dacă înainte aveau un program de lucru strict, se îmbrăcau, se machiau, se pregăteau pentru job şi socializau la locul de muncă, odată cu pandemia s-au trezit izolate acasă, nevoite să lucreze online. O schimbare care a generat frustrări, dezamăgiri şi, în unele cazuri, probleme medicale’’, arată concluziile barometrului.

Probleme în relaţiile sentimentale

Pentru multe femei, schimbarea rutinei zilnice a generat inclusiv probleme în relaţiile sentimentale.

Pentru cele căsătorite sau aflate într-o relaţie în care locuiesc împreună cu partenerul, pandemia le-a pus într-o situaţie inedită. 64% dintre ele au declarat că statul în casă le-a făcut să îşi cunoască mai bine partenerii. Numai 14% au declarat că această situaţie nu a adus niciun fel de schimbări în relaţie.

,,Dacă înainte de pandemie, se vedeau mai mult seara şi în weekend, odată cu restricţiile, partenerii au trebuit să locuiască împreună, să se cunoască mai bine. Munca de acasă, problemele de spaţiu, cele gospodăreşti, frustrările generate de izolare au afectat puternic unele cupluri, de unde şi numărul foarte mare de cazuri de divorţ. Pe alţii însă i-a unit, i-a făcut să fie mai apropiaţi, să conceapă copii, iar 2021 va fi, cu siguranţă, un an în care vom vedea mai mulţi nou-născuţi decât în anul precedent’’, arată cercetarea.

Pentru femeile neimplicate într-o relaţie, pandemia a generat, de asemenea, în principal efecte negative. 82% dintre femei au declarat că, în 2020, le-a fost dificil să îşi găsească un partener.

43% au apelat la serviciile online, numai 38% au ieşit la întâlniri şi doar 24% au închegat o relaţie pe care o consideră serioasă.

Sănătatea, pe lista de priorități pentru 83% din respondente

Printre altele, pandemia COVID le-a făcut pe femei să fie mai atente la sănătate ca oricând. Întrebate cât de des mergeau la medic înainte de pandemie, 61% au declarat că doar când aveau nevoie, 21% o dată pe an, 11% se prezentau la controale medicale trimestrial şi numai 7% ajungeau la medic o dată pe lună.

Pandemia, cu provocările ei, le-a determinat să-şi reevalueze percepţia legată de prezenţa la medic.

83% dintre respondente au trecut pe lista de priorităţi, pentru 2021, pe primul loc starea de sănătate, incluzând aici şi starea fizică, urmată de locul de muncă (67%), relaţie (54%), familie (47%) şi activităţile gospodăreşti (41%) . Interesant este că din ce în ce mai multe femei sunt interesate de imaginea personală (31%).

Întrebate ce îşi propun, din punct de vedere al stării de sănătate, 52% dintre femei au declarat că vor să meargă la medic trimestrial, 23% lunar şi 17% când au nevoie. Numai 8% au evitat să răspundă la această întrebare.

După un an 2020 cu un record negativ în privinţa natalităţii, percepţia româncelor legate de acest subiect pare că se schimbă.

54% dintre femeile fără copii, chestionate în cadrul barometrului, spun că şi-ar dori să rămână însărcinate, chiar şi în condiţiile grele de pandemie. Numai 23% spun că nu iau în calcul o sarcină, iar restul au evitat să răspundă.

78% dintre femeile chestionate cred că vom depăşi pandemia în 2021

Româncele privesc viitorul cu optimism, 78% dintre ele fiind de părere că vom depăşi pandemia în 2021 şi că lucrurile vor reveni la normal.

57% dintre respondente sunt decise să revină la serviciu, la birou, şi numai 21% vor să lucreze în continuare de acasă.

,,Munca de acasă a reprezentat o soluţie de criză dar prea puţin sunt femeile care vor să mai stea acasă după pandemie. Nevoia de socializare, de a ieşi din casă, de a reveni la obiceiurile vestimentare & beauty, sunt tot mai puternice şi, probabil, vor genera un plus pe zona de consum începând din a doua parte a anului. Cu optimism, cu planuri, cu dorinţa de a depăşi această criză, femeile vor reprezenta un factor determinant, din punct de vedere social, pentru relansarea economică’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.