- Google și Facebook domină astăzi sistemele de publicitate care sponsorizează informațiile și divertismentul și pentru multe servicii care înainte erau gratuite ni se solicită acum un abonament cu plată.
- Mania abonamentelor este o alegere sau singura posibilitate într-un sistem publicitar dominat de giganți?
- Reînnoirea automată a abonamentelor poate fi pentru mulți o problemă. Aceasta se poate evita însă, anulând abonamentul imediat după ce am început să îl folosim.
O mulțime de servicii de streaming video și de muzică cer abonament cu plată. Organizațiile de știri, inclusiv The New York Times, doresc și ele abonați. Serviciul de e-mail sau aplicația de mesagerie ar putea și ele să ne ceară să plătim pentru ceea ce până de curând primeam gratuit, scrie The New York Times. Abonamentele plătite nu sunt ceva nou, dar din ce în ce mai mult par să devină regula.
În trecut o mulțime de informații și divertisment erau gratuite sau mai puțin costisitoare datorită publicității. Google și Facebook domină astăzi atât de bine sistemele de publicitate care sponsorizează informațiile și divertismentul, încât abonamentele par a fi singura alternativă realistă.
Google, Facebook și Amazon adună împreună aproape două treimi din banii pentru reclame digitale în Statele Unite.
Mulți oameni și multe companii și-au pierdut încrederea că reclamele pot subvenționa lucrurile care ne plac sau că pot genera venituri reale pentru muzicieni, scriitori, gazde de emisiuni și alții care încearcă să-și câștige existența prin activitatea online.
Marile companii de muzică sperau că Pandora, YouTube sau alte metode de ascultare online ar putea înlocui banii pe care oamenii îi cheltuiau odată pe CD-uri prin sponsorizarea prin reclame. Nu a fost așa. Acum, casele de discuri au trecut complet pe varianta de abonament. Celebrități de pe YouTube și Instagram le cer oamenilor să-i urmărească pe servicii de abonament precum Patreon și OnlyFans, unde pot genera mai multe venituri.
Un alt mod de a privi acest lucru ar fi că Google și Facebook ne oferă servicii gratuite utile, dar au scumpit toate celelalte servicii digitale. (Și serviciile „gratuite” ale Facebook și Google vin cu prețul urmăririi datelor).
Este interesant de observat ce se va întâmpla în continuare cu economia abonamentelor. De ce trebuie plătit un motor de căutare web prin sinistre anunțuri publicitare?
Ce se va întâmpla când va trebui să cumpărăm, de pildă, cinci servicii de abonament pentru a ne uita la fotbal, la interviuri cu un anumit jurnalist sau alte lucruri pe care le urmăream gratuit la televizor? Abonamentele pot fi scumpe.
Evitarea abonamentelor automate
Un motiv de iritare dat de tactica abonamentelor apare deseori atunci când uităm să anulăm un abonament de probă. Reînnoirile automate ale abonamentelor pe care nu ni le dorim pot fi însă evitate.
Poate că ai vrut să te abonezi la Audible doar o lună pentru a asculta o anumită carte. Sau poate că ai vrut doar să testezi aplicația de antrenament Peloton în timpul unei încercări gratuite de o lună. Dar majoritatea abonamentelor digitale (inclusiv cele pentru organizațiile de știri) profită de uitarea noastră și se reînnoiesc automat.
Când vrem să folosim o aplicație sau un serviciu doar pentru o perioadă de timp, este bine să anulăm abonamentul imediat după ce am început să îl folosim. În felul acesta, nu trebuie să ne facem griji că vom uita să îl anulăm și că ne vom trezi cu o plată neașteptată pe cardul de credit.
Iată cum se poate face asta pe dispozitivele Apple și pe cele Android:
Pe un iPhone: să presupunem că ne abonăm la o aplicație de streaming, cum ar fi Crunchyroll, care oferă o perioadă de încercare gratuită de două săptămâni. Imediat după abonare, deschidem aplicația Setări de pe dispozitivul Apple. Dăm clic pe numele nostru, apoi selectăm Abonamente, Crunchyroll și apoi Anulare abonament. Vom avea în continuare acces la serviciu timp de două săptămâni.
Pe dispozitivele Android: să presupunem că ne abonăm la o testare gratuită a aplicației Peloton. Imediat după abonare, deschidem aplicația Magazin Google Play. Atingem pictograma Meniu, apoi Abonamente (pe unele telefoane are eticheta Plăți și abonamente). De aici, selectăm Peloton și anulăm abonamentul. Accesul gratuit la serviciu timp de o lună va fi valabil în continuare.
Același lucru se poate face și dacă este vorba de un abonament pe site-uri precum Netflix.com. Este posibil ca metodele să nu se potrivească, dar de obicei există o opțiune de a vedea detaliile abonamentului în meniul contului, după care selectăm o opțiune pentru a modifica sau anula abonamentul.