• Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), 30% din populație a suferit sau va suferi un atac de panică.
  • Un atac de panică implică o frică intensă care declanșează reacții fizice foarte alarmante fără niciun motiv aparent.
  • Unele cercetări au arătat că faptul de a fi avut unul înrăutățește performanța în funcții precum atenția, memoria de lucru și viteza de procesare.

Enrique stă pe scaunul de la cinema. S-a dus să vadă un film cu un prieten. Dintr-o dată, începe să aibă anxietate, tahicardie și bufeuri; îi este foarte cald, dar în același timp îi este frig și tremură. Ori fac un atac de cord, ori înnebunesc”, se gândește el.

Iese din cameră și bea niște apă. Se simte dezorientat; mai târziu avea să descrie acest lucru ca fiind ieșit din minți”. Se duce la camera de urgență a celui mai apropiat spital, unde își spune motivul consultului: Am un atac de cord”. Filmul era de mult în spatele lui.

După două ore de teste și de așteptare, a venit diagnosticul. Ați avut un atac de panică”, spune medicul de urgență. Enrique se simte dezorientat, incapabil și, mai ales, se teme că situația se va repeta.

Recomandări

UNGARIA E OUT
KENNEDY A VORBIT CU TRUMP
TRUMP SCOATE COLȚII LA KAMALA
SPORTIVII ROMÂNI SE PREGĂTESC DE J.O.
PRINȚUL PHILLIP AR FI IMPLICAT ÎN AFACEREA PROFUMO
MARINA SUA ARE PROBLEME DE 132 MLD $

Este probabil ca acest lucru să vă sune cunoscut. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), 30% din populație a suferit sau va suferi un atac de panică. De fapt, în 2019, 301 milioane de persoane au fost diagnosticate cu o tulburare de anxietate; 58 de milioane erau copii și adolescenți.

Imprevizibil și scurt

Un atac de panică implică o frică intensă care declanșează reacții fizice foarte alarmante fără niciun motiv aparent. Una dintre caracteristicile sale este lipsa de control asupra momentului, locului și motivului. Un student stresat poate suferi de ea cu câteva zile înainte de susținerea tezei de doctorat, dar și în timp ce face o baie caldă relaxantă la câteva zile după eveniment.

Durata scurtă este o altă caracteristică definitorie. În timp ce alte tulburări de anxietate, cum ar fi anxietatea generalizată, sunt de durată relativ lungă și necesită o intervenție prelungită, atacul de panică durează abia 10 minute. Cu toate acestea, persoana poate resimți urmările acestuia zile mai târziu, din cauza stresului anticipativ de a nu ști când va trăi un alt episod similar.

Ce se întâmplă cu corpul atunci când suferim de asta?

Deși nu toți oamenii experimentează acest lucru în același mod, cele mai frecvente simptome sunt palpitațiile, transpirația, tremurul mâinilor, slăbiciunea picioarelor, greața, disconfortul abdominal, amețeala, durerea de cap, senzația de strângere în piept, senzația de sufocare și asfixiere.

Acestea sunt manifestări fiziologice care alertează organismul că există o amenințare (în acest caz una imaginară) la adresa integrității sale fizice sau psihice. Dintr-o perspectivă psihobiologică, aceasta implică declanșarea proceselor asociate cu lupta organismului pentru supraviețuire. Cu alte cuvinte, se activează eliberarea de cortizol, adrenalină și noradrenalină și alte mecanisme hormonale legate de sistemul nervos autonom și de structuri subcorticale, cum ar fi amigdala și glanda pituitară.

Acest fenomen este, de asemenea, asociat cu deficite cognitive. Unele cercetări au arătat că faptul de a fi avut unul înrăutățește performanța în funcții precum atenția, memoria de lucru și viteza de procesare. Acest lucru se explică în principal prin starea de confuzie și chiar de depersonalizare” pe care o aduc convulsiile.

Mai frecvente în țările bogate

După cum s-a menționat mai sus, în timpul atacului de panică, persoana are senzația că înnebunește, că va muri cu adevărat sau că ceva îi amenință propria integritate. Este o amenințare imaginară.

Mulți oameni din secolul XXI trăiesc cu frica a ceea ce s-ar putea întâmpla, deoarece nevoile noastre de bază (hrană, adăpost, băutură, afecțiune), cele care ne garantează supraviețuirea cu costuri minime, pot fi satisfăcute încă dinainte de naștere. De fapt, mai multe studii epidemiologice au arătat că atacurile de panică sunt mai frecvente în țările occidentale cu venituri ridicate.

Cine este cel mai expus riscului?

Nu există o relație cauză-efect între posedarea unei anumite gene, trăsături de caracter sau de personalitate și probabilitatea de a suferi un atac de panică. Cu toate acestea, se pare că există un factor ereditar. Temperamentul joacă, de asemenea, un rol: persoanele care sunt foarte sensibile sau care au un nivel ridicat de neuroticism și autoexigență tind să fie mai predispuse la atacuri de panică.

Genul este, de asemenea, o variabilă cheie. Numeroase studii au arătat că femeile sunt de aproape două ori mai predispuse decât bărbații să sufere de această boală pe parcursul vieții. Explicația constă în procesele hormonale ciclice asociate sexului feminin: menopauza este o perioadă de susceptibilitate maximă.

Pot fi acestea evitate?

Imprevizibilitatea atacurilor de panică face ca acestea să fie dificil de prevenit, deși pacienții care au suferit cel puțin o dată pot reduce nivelul de stres anticipativ la gândul de a avea alte atacuri. De asemenea, aceștia pot dobândi noi abilități pentru a gestiona episodul în cazul unei reapariții.

Acest lucru se realizează printr-o combinație de terapie psihologică și medicație specifică, deși există și alternative, cum ar fi terapia manuală. Ceea ce este esențial este ca sistemele de sănătate să fie pregătite, de la asistența medicală primară și departamentele de urgență, cu protocoale și strategii de acțiune specifice pentru aceste cazuri și alte cazuri conexe.

În cele din urmă, aș dori să subliniez importanța acordării vizibilității atacurilor de panică și a altor tulburări de anxietate ca parte a unei bune practici profesionale. Extrapolând motto-ul informația înseamnă putere” la acest context, rezultă că, dacă cineva știe ce este un atac de panică, va putea acționa în mod corespunzător atunci când îl suferă și, cel mai important, va putea trăi fără teama că se va mai întâmpla. Iar această activitate este la fel de importantă ca și evaluarea și tratamentul psihologic.