- NYT a publicat o animație care arată modul în care particulele de virus se pot răspândi în clasă dacă un elev este infectat
- Circulația aerului în sala de clasă este importantă întrucât reduce drastic răspândirea virusului
- Ministrul Sănătății, Sorin Cîmpeanu vrea ca elevii din clasele terminale (a VIII-a și a XII-a) să meargă la cursuri fizic, chiar dacă instituția se află în scenariul roșu
Elevii s-au întors la școală. Mai mult, ministrul Sănătății, Sorin Cîmpeanu vrea ca elevii din clasele terminale ( a VIII-a și a XII-a) să meargă la cursuri fizic, chiar dacă instituția se află în scenariul roșu.
Astfel, crește riscul ca cel puțin unul dintre elevi să fie infectați. Animațiile publicate de New York Times arată cât de ușor se poate răspândi virusul dacă nu este asigurată o bună circulație a aerului, chiar și cu regulile de igienă respectate.
În primul exemplu ferestrele sunt închise. Chiar și cu distanțarea socială și purtarea măștii, animația arată cum respirația elevilor încă circulă în clasă.
Even though they are wearing masks, the students’ breath still circulates around the room, where others can inhale it in. https://t.co/gc3J0HkQpA pic.twitter.com/JLEmDxMYM7— The New York Times (@nytimes) February 28, 2021
În acest caz, aproximativ 3% din aerul pe care fiecare om îl respiră a fost expirat de altcineva, susține New York Times.
Aceștia au animat ulterior ce s-ar întâmpla dacă există un elev infectat în clasă. Dacă nu există aer curat în cameră, respirația elevului infectat se acumulează în sală.
When an infected student is in the room, contamination from the student’s breath spreads quickly. With little fresh air, it continues to accumulate and circulate. https://t.co/gc3J0HkQpA pic.twitter.com/oTqz3nenJi
— The New York Times (@nytimes) February 28, 2021
În această situație, concentrația virusului în aer este mare, așa cum arată culoarea roșu închis a liniilor din animația de mai sus. Totuși, nu este încă clar cât de multă expunere la virus este necesară pentru a infecta pe cineva încă. În același timp, pare logic că dacă virusul este mai concentrat în aer și persoanele care nu sunt infectate sunt expuse mai mult timp la virus, cu atât sunt mai susceptibile să se infecteze în cele din urmă.
Dar dacă se deschide o fereastră, vedem îmbunătățiri. Virusul continuă să circule, dar nu se acumulează la fel de mult. Poza următoare reprezintă „apogeul” răspândirii virusului în cazul în care o fereastră este deschisă. Comparativ cu animația de mai sus, este clar o îmbunătățire.
NY Times a arătat apoi ce s-ar întâmpla dacă aerul ar fi suflat în clasă folosind un ventilator și un filtru de particule de înaltă eficiență.
Rezultatele sunt și mai bune decât în cazul ferestrei deschise, dar nu toate școlile sau liceele au buget pentru a echipa toate sălile de curs cu așa ceva, iar sprijin exterior din partea primăriilor, nici vorbă.
Adding a simple air cleaner with a HEPA filter and a box fan that blows air in through the window would further dilute any contaminants. https://t.co/gc3J0H3f10 pic.twitter.com/ZJ25sdeg1d— The New York Times (@nytimes) February 28, 2021
Experții au sugerat că cea mai bună combinație este un purificator de aer, precum și un ventilator. Totuși, putem vedea impactul major pe care îl are o simplă fereastră deschisă în sala de clasă, în situația în care elevii sunt din nou în bănci. N-ar trebui să fie o problemă, mai ales că a început primăvara și temperaturile vor crește treptat