• Biden a avut de câștigat din faptul că americanii au dezaprobat modul în care Trump a gestionat criza generată de Covid.
• Campania democraților a fost una discretă, limitând șansele ca Biden, să gafeze.
• Mesajul care i-a adus succesul lui Biden a fost pur și simplu că el „nu era Trump”.
• Biden și-a păstrat o strategie centristă, prin care i-a câștigat de partea sa pe republicanii moderați și nemulțumiți.
• Campania lui Biden a avut foarte multe fonduri, permițându-i să își facă o intensă publicitate televizată în aproape toate statele cheie.
Campania electorală din SUA din acest an a fost una neobișnuită. A avut loc în mijlocul unei pandemii și pe fondul unor tulburări sociale fără precedent.
La a treia încercare de a candida la președinție, Biden și echipa sa au găsit o modalitate de a depăși obstacolele politice și de a revendica victoria, relatează BBC News.
Cinci motive pentru care Biden a ajuns președintele SUA.
1. Pandemia și criza COVID-19
Poate că cel mai puternic motiv pentru care Biden a câștigat președinția a fost ceva ce nu a depins absolut deloc de el. Pandemia de coronavirus, care a făcut peste 230.000 de morți în SUA, a transformat viața și politica americană în 2020.
În ultimele zile ale campaniei electorale generale, însuși Donald Trump părea să recunoască acest lucru: „Prin fake news, totul este Covid, Covid, Covid, Covid”, a declarat președintele la un miting de săptămâna trecută din Wisconsin.
Un sondaj realizat luna trecută a sugerat că Biden deținea un avans de 17% față de Trump în privința încrederii în modul în care ar gestiona epidemia de Covid.
Pandemia a jucat un rol decisiv în eșecul lui Trump; potrivit unui sondaj, susținerea pe care i-au acordat-o americanii a scăzut cu 38% la un moment dat în timpul verii – situația de care campania lui Biden a avut de profitat.
2. O campanie discretă
De-a lungul carierei sale politice, Biden și-a creat o reputație din a gafa. Și în a treia încercare de candidare pentru Biroul Oval, Biden a avut anumite probleme la nivelul exprimării, dar acestea au fost suficient de rare, încât să nu reprezinte decât o problemă pe termen scurt.
Acest lucru se datorează în parte faptului că au existat subiecte mai importante, care au captat atenția publicului – pandemia, protestele care au urmat morții lui George Floyd și disfuncționalitățile economice.
Dar un merit îi revine și campaniei lui Biden, care a avut o strategie de limitare a expunerii candidatului lor, menținând un ritm măsurat în campanie și reducând la minimum șansele ca oboseala sau neatenția să îi creeze probleme.
Poate că la niște alegeri desfășurate în condiții normale, când majoritatea americanilor nu ar fi fost îngrijorați de expunerea la un virus, această strategie ar fi avut efectul invers.
Poate că atunci replicile ironice ale lui Trump despre un „Biden care se pitește” și-ar fi atins ținta. Campania lui Biden a fost însă discretă, lăsându-l pe Trump să se expună. Și această strategie a dat roade.
3. Oricine altcineva, numai Trump nu
Biden a spus că alegerile reprezintă o „luptă pentru sufletul Americii” și o șansă pentru ca țara să lase deoparte ceea ce el a numit dezbinarea și haosul din ultimii patru ani.
În spatele acestui slogan a fost însă și un calcul simplu. Biden a pariat pe faptul că Trump era prea polarizant și agitator, iar ceea ce își dorea poporul american era o conducere mai calmă și mai stabilă.
„Sunt pur și simplu epuizat de atitudinea lui Trump, ca persoană”, spune Thierry Adams, originar din Franța, care, după 18 ani de viață petrecuți în Florida, a votat pentru prima dată la alegerile prezidențiale din SUA.
Aceste alegeri au fost un referendum asupra lui Trump, și nu o alegere între doi candidați. Mesajul care i-a adus succesul lui Biden a fost pur și simplu că el „nu era Trump”.
4. Menținerea unei atitudini de centru
În ciuda presiunii din partea flancului liberal al partidului său, Biden și-a păstrat o strategie centristă, refuzând să susțină o asistență medicală universală acoperită de guvern, o educație universitară gratuită sau un impozit pe avere.
Acest lucru i-a permis să îi câștige de partea sa pe republicanii moderați și nemulțumiți.
Așa se explică și de ce Biden a ales-o pe Kamala Harris ca partener în campania sa, deși ar fi putut opta pentru cineva cu un sprijin mai puternic din partea aripii stângi a partidului.
Singurul punct în care Biden s-a apropiat de aripa stângă a fost mediul și schimbările climatice.
5. Mai mulți bani
La începutul acestui an, Biden a intrat în campania electorală într-un dezavantaj clar față de Trump, care strânsese pentru campania sa aproape un miliard de dolari.
Din aprilie, însă, campania Biden a început să strângă foarte multe fonduri, ajungând într-o poziție financiară mult mai puternică decât adversarul său.
La începutul lunii octombrie, campania lui Biden avea cu 144 de milioane de dolari mai mult decât cea a lui Trump, permițându-le republicanilor să își facă o intensă publicitate televizată în aproape toate statele cheie.
Desigur, banii nu sunt totul; în urmă cu patru ani, campania Clinton avea un avans financiar considerabil față de Trump. Dar în 2020, când campania în persoană a fost limitată de coronavirus, iar americanii din întreaga țară au petrecut mult mai mult timp în casă, consumând produsele mass-media, avantajul financiar l-a ajutat pe Biden să ajungă la alegători și să-și transmită mai eficient mesajul.
Aceasta i-a permis să-și extindă harta electorală, investind în zone care odată păreau a fi state cu slabe speranțe, precum Texas, Georgia, Ohio și Iowa.
Cele mai multe dintre aceste pariuri nu au dat roade, dar Biden l-a făcut astfel pe Trump să intre în defensivă, răsturnând ceea ce cândva era un spațiu conservator, precum Arizona, și rămânând extrem de competitiv în Georgia.