• Pastele, și carbohidrații în general, tind să fie unul dintre alimentele care nu sunt privite cu ochi buni în multe diete.
  • Pastele au suficiente proteine pentru a echilibra carbohidrații” datorită ouălor și făinii pe care le conțin.
  • Expertul recomandă ca, în loc să lăsați spaghetele deoparte, să reduceți porțiile sau să optați pentru paste integrale, care au un conținut mai mare de fibre.

Pastele, și carbohidrații în general, tind să fie unul dintre alimentele care nu sunt privite cu ochi buni în multe diete. Cu toate acestea, experții recomandă să nu le excludem din contextul unei alimentații sănătoase, atât timp cât sunt consumate într-un anumit mod.

Într-un articol din The Conversation, Emma Beckett, profesor de nutriție și știința alimentației la Universitatea Newcastle, explică de ce pastele nu sunt doar carbohidrați” și, prin urmare, nu ar trebui eliminate, chiar dacă obiectivul tău în acest an este să slăbești. După cum explică Beckett, o ceașcă de paste fierte (aproximativ 145 g) are aproximativ 38 g de carbohidrați, 7,7 g de proteine și 0,6 g de grăsimi, plus apa absorbită la gătit și o mulțime de vitamine și minerale”, spune ea.

Deși carbohidrații reprezintă majoritatea compoziției pastelor, expertul recomandă „să ne gândim la contextul” în care sunt consumate. Din acest motiv, ea ne reamintește că grăsimile, carbohidrații și proteinele sunt macronutrienți care „sunt descompuse în organism pentru a produce energie”. În acest sens, continuă ea, „intervalele acceptabile de distribuție a macronutrienților descriu proporția sau procentul de macronutrienți care ar trebui să furnizeze această energie” și pe care experții le stabilesc „pe baza rezultatelor în materie de sănătate și a modelelor de alimentație sănătoasă”.

Recomandări

ROMÂNIA ÎNVINGE UCRAINA
NATO PUNE ARME NUCLEARE ÎN STARE DE LUPTĂ
82 DE LIDERI CER ELIBERAREA UCRAINEI
NOAH SCRIE ISTORIE PENTRU DISNEY
10 CANDIDAȚI VOR SCAUNUL LUI DRULĂ
CUM TE INFORMEZI? ONLINE VS. NEWS

În ceea ce privește aceste proporții, Emma Beckett descrie că „ar trebui să obținem 45-65% din energia noastră din carbohidrați, 10-30% din proteine și 20-35% din grăsimi”.

În practică, subliniază Beckett, acest lucru înseamnă că „poate fi sănătos să consumăm într-o zi între 1,2 și 6,5 ori mai mulți carbohidrați decât proteine, deoarece fiecare gram de proteine are aceeași cantitate de energie ca un gram de carbohidrați”. Revenind la cazul particular al pastelor, care au un raport de 38 g de carbohidrați la 7,7 g de proteine, acestea s-ar afla „în intervalul acceptabil de distribuție a macronutrienților”.

Acest lucru înseamnă, potrivit expertului în nutriție, că pastele au suficiente proteine pentru a echilibra carbohidrații” datorită ouălor și făinii pe care le conțin. Beckett mai notează că, în contextul unei diete sănătoase, s-a demonstrat că oamenii pierd mai mult în greutate atunci când dieta lor include paste în mod regulat”.

Consumul corect de paste

Din acest motiv, expertul recomandă ca, în loc să lăsați spaghetele deoparte, să reduceți porțiile sau să optați pentru paste integrale, care au un conținut mai mare de fibre, sunt benefice pentru sănătatea intestinală și vă pot ajuta să vă simțiți sătui mai mult timp”. În ceea ce privește pastele fără gluten, Beckett subliniază că au ceva mai puține proteine decât pastele de grâu” și, deși reprezintă o opțiune pentru persoanele cu intoleranță la gluten sau cu boală celiacă, nu există beneficii majore pentru sănătate dacă trecem la pastele fără gluten pentru majoritatea dintre noi”.

Nutriționistul sugerează, de asemenea, că pastele îi pot ajuta chiar și pe copii sau pe adulți să mănânce mai multe legume: Sosul poate fi un loc excelent pentru a ascunde legumele”, spune ea. Un alt truc pentru a beneficia mai bine de proprietățile pastelor pe care Beckett îl subliniază în articolul său este să le consumați după ce s-au răcit sau să le reîncălziți dacă au rămas din ziua precedentă, deoarece o parte din carbohidrați sunt transformați în amidon rezistent.

Acest amidon își trage numele din faptul că este rezistent la digestie, astfel că oferă mai puțină energie și este mai bun pentru nivelul de zahăr din sânge. Prin urmare, pastele rămase, chiar dacă sunt reîncălzite, au mai puține calorii decât în seara precedentă”, conchide acesta.