• Oamenii de știință avertizează cu privire la amenințarea unei contaminări nucleare din cauza lucrărilor la calea navigabilă E40, care leagă Marea Baltică de Marea Neagră.
  • E40 ar fi cea mai lungă cale navigabilă din Europa, cu o lungime de 25 de ori mai mare decât cea a Canalului Panama.
  • Calea navigabilă ar distruge și șaizeci de habitaturi ale animalelor sălbatice din Polesia, „Amazonul Europei”.

Râul care trece prin apropierea reactorului nuclear de la Cernobîl este dragat pentru a crea o rută maritimă interioară. Oamenii de știință avertizează asupra pericolului că în acest fel ar putea fi readus la suprafață nămol radioactiv de la dezastrul din 1986, care ar putea contamina apa potabilă pentru 8 milioane de oameni din Ucraina, informează The Guardian.

Dragarea râului Pripyat a început în iulie și face parte dintr-un proiect internațional de creare a căii navigabile E40 de 2.000 km lungime, care leagă Marea Baltică de Marea Neagră, trecând prin Polonia, Belarus și Ucraina. Râul – care se află la mai puțin de 2,5 km de reactorul responsabil pentru cel mai grav dezastru nuclear din lume – a fost deja dragat în cel puțin șapte locuri diferite, dintre care cinci se află la mai puțin de 10 km de reactor, potrivit coaliției Save Polesia.

Acest lucru contravine recomandărilor Asociației Internaționale a Energiei Atomice (AIEA), conform cărora zona de excludere de la Cernobîl ar trebui să rămână neatinsă din cauza contaminării de lungă durată de pe urma exploziei din epoca sovietică.

Recomandări

POPULARITATEA AMERICII ESTE ÎN DECLIN
TRIMITEM PATRIOT UCRAINEI?
SE RĂCEȘTE VREMEA
NOI IPAD-URI DE LA APPLE
CAMILLA ÎNDEAMNĂ COPIII LA CITIT
PRINȚUL HARRY MERGE ÎN UK

Guvernul ucrainean a comandat lucrările de dragare pentru aproximativ 12 milioane de grivne ucrainene (350.000 de euro). O serie de ONG-uri, inclusiv Save Polesia, WWF și BirdLife, au avertizat că guvernul încalcă legea prin faptul că nu face o evaluare a impactului asupra mediului. Aceștia declară că studiul de fezabilitate E40 din 2015 al Institutului Maritim din Gdansk nu a analizat în mod corespunzător implicațiile contaminării radioactive generate de dragarea din interiorul zonei de excludere, care se află la 100 km în amonte de Kiev.

Ong-ul francez Association pour le Contrôle de la Radioactivite dans l’Ouest (Acro), în urma cercetărilor solicitate de Societatea Zoologică din Frankfurt, a avertizat: „Construirea E40 va avea un impact radiologic asupra muncitorilor din construcții și asupra populației care depinde de râuri. […] În acest context, construirea E40 nu este fezabilă”.

Cercetătorul principal Dr. David Boilley, fizician nuclear și președinte al Acro, a declarat pentru The Guardian: „Faptul că vor să construiască un baraj și să aibă ambarcațiuni care ajung aproape de baza reactorului de la Cernobîl – pentru mine este incredibil. Aceasta este cea mai contaminată parte a zonei de excludere”.

Licitația pentru excavarea celor 100.000 de metri cubi de sedimente a fost câștigată de compania ucraineană de dragare Sobi. Dmitrij Nadeev, un manager de la Sobi, a declarat că firma a făcut cercetări privind radiațiile și a prelevat mostre de sol: „Analiza a arătat că lucrările se pot face în condiții de siguranță, dar toți lucrătorii au echipament individual de protecție (PPE) și dozimetre”. Nadeev a refuzat însă să le arate reporterilor studiul radiațiilor sau să demonstreze că muncitorii poartă echipament de protecție.

„Zona de excludere ar trebui să fie o zonă de excludere timp de secole – aceasta înseamnă că nimeni nu trebuie să trăiască acolo și că nici o activitate nu trebuie desfășurată pe râu”, a spus Boilley.

E40 s-ar întinde de la Gdańsk, în Polonia, prin sudul Belarusului, până la Herson, în Ucraina. Ar fi cea mai lungă cale navigabilă din Europa, cu o lungime de 25 de ori mai mare decât cea a Canalului Panama. Navele mici pot trece deja, dar albia va fi adâncită și lărgită pentru a permite și trecerea navelor cu o lungime de până la 80 de metri.

Costurile de construcție a căii E40 vor fi probabil mai mari de 13 miliarde de euro, majoritatea acestora vizând Polonia.

Există și serioase temeri legate de distrugerea biodiversității. Calea navigabilă ar trece prin Polesia, o zonă cu o suprafață cât două treimi din Regatul Unit, numită deseori Amazonul Europei, grație diversității sale incredibile de faună sălbatică, care cuprinde 1,5 milioane de păsări migratoare, precum și bizoni, lupi, lincși și urși. Construirea căii E40 ar afecta șaizeci de zone unde trăiesc animale sălbatice.