STUDIU. Notificările din aplicațiile de pe telefon îți stresează constant creierul

aplicații Sursă: Hepta
  • Telefonul mobil a devenit un instrument atât de indispensabil pentru atât de mulți oameni din lume, încât pare aproape ca o extensie a corpului nostru.
  • Desigur, acest dispozitiv este incredibil de util pentru o multitudine de lucruri, dar această dependență are și un cost.
  • Există un număr tot mai mare de dovezi științifice care arată că notificările telefonice sunt asociate cu scăderea productivității, o concentrare mai slabă și o creștere a distragerii atenției la școală și la facultate.

Telefonul mobil a devenit un instrument atât de indispensabil pentru atât de mulți oameni din lume, încât pare aproape ca o extensie a corpului nostru. Desigur, acest dispozitiv este incredibil de util pentru o multitudine de lucruri, dar această dependență are și un cost.

Sosirile de notificări de la diverse aplicații devin o obișnuință constantă, deși este probabil ca utilizatorii să ignore marea majoritate a acestora, însă acest lucru poate fi extrem de stresant și poate dăuna concentrării noastre. Potrivit unui studiu publicat în revista științifică PLOS One, o persoană obișnuită își verifică telefonul de aproximativ 85 de ori pe zi, adică o dată la 15 minute. Asta fără a pune la socoteală faptul că aproximativ o treime din ziua noastră este (sau ar trebui să fie) petrecută dormind.

După cum afirmă Sharon Horwood, profesor de psihologie la Universitatea Deakin (Australia), în The Conversation, în timp ce ne uităm la televizor, faptul că atenția noastră se rătăcește la fiecare 10-15 minute nu este deosebit de important, cel mult, vom pierde un detaliu al știrilor sau al programului pe care îl urmărim. Dar în alte cazuri, cum ar fi studiul, munca sau petrecerea timpului cu cei dragi, poate avea importante efecte.

Telefonul mobil exercită două forme de influență dăunătoare asupra atenției noastre: una exogenă, în care vibrația sau sunetul ne captează atenția și ne distrage de la sarcina pe care o avem de îndeplinit, și una endogenă, în care noi înșine nu putem evita să ne gândim la telefon, chiar și în lipsa unui stimul extern.

Condiționat pentru recompensă

Dacă urmărim principiile psihologiei comportamentale, ceea ce se întâmplă este că suntem condiționați să ne așteptăm la o recompensă (de obicei sub forma unei interacțiuni sociale, chiar dacă este vorba de o rețea socială sau de o cameră de chat) de fiecare dată când ne uităm la telefon. Și această condiționare devine atât de puternică încât ajunge un punct în care nici măcar nu trebuie să așteptăm semnalul extern că vom primi acea recompensă (sunetul sau vibrația) pentru a simți nevoia să ne uităm la telefon. Și de multe ori când simțim nevoia să o consultăm atunci când o avem pe silențios, nici măcar nu vom primi acea recompensă și singurul lucru pe care îl vom găsi sunt notificări care nu ne interesează.

După cum subliniază psihologul, există un număr tot mai mare de dovezi științifice care arată că notificările telefonice sunt asociate cu scăderea productivității, o concentrare mai slabă și o creștere a distragerii atenției la școală și la facultate. Ea citează chiar și un articol publicat în Computational Intelligence and Neuroscience, care a constatat că creierul persoanelor care își foloseau mult telefonul era mai sensibil la mecanismul de recompensă” al notificărilor decât cel al persoanelor care își foloseau mai puțin telefonul, iar apoi aveau mai multe dificultăți în a-și recăpăta atenția.

Cum să vă deconectați de la notificări

Marea problemă este că această condiționare este foarte greu de inversat, spune Horwood. De fapt, la un nivel fundamental, funcționează în același mod ca și dependența de fumat sau ca și modelele alimentare compulsive.

Expertul recomandă, în acest sens, câteva trucuri, cum ar fi oprirea tuturor notificărilor neesențiale, lăsarea telefonului în altă cameră în timpul încărcării nocturne, astfel încât notificările să nu ne împiedice să adormim, punerea activă sub semnul întrebării a necesității de a consulta telefonul mobil atunci când simțiți nevoia de a face acest lucru, sau împărțirea atenției în perioade gestionabile (de la 25 de minute la o jumătate de oră, de exemplu) și apoi acordarea unei recompense” prin consultarea telefonului). Probabil că va fi greu, mai ales la început, la fel cum este greu să te lași de fumat sau să începi un program de fitness. Dar, în timp, va deveni mai ușor și, în cele din urmă, se va traduce în schimbări de durată.