- Prof. dr. Alexandru Rafila, despre școala online: ,,Copilul trebuie să interacționeze cu alți copii, trebuie să se joace, să schimbe impresii”
- Vlogger-ul Horia Sârghi, alias Zaiafet, despre sistemul de învățământ din România: ,,La un moment doar cel care plătește va avea acces la învățământ”
- Cercetătorul Cristian Presură: ,,Suntem ființe biologice și învățăm emoțional. Mai bine să ai un profesor pasional care știe mai puțin, decât să ai un profesor care știe multe, dar nu are emoție.”
Este România pregătită pentru primirea vaccinului împotriva COVID-19? Prof. dr. Alexandru Rafila: ,,Aș discuta foarte serios pregătirea logistică pentru primirea unui eventual vaccin. Cine-l stochează, cine-l administrează?”
Fizicianul Cristian Presură – stabilit de ani buni în Olanda – cercetător român la Philips, vlogger-ul Horia Sârghi, alias Zaiafet și prof. dr. Alexandru Rafila, reprezentantul României la OMS – invitații lui Vlad Craioveanu în ediția de vineri a talk-show-ul ,,Ochii pe mine!”, în direct din platoul Aleph News.
Al. Rafila: ,,Dacă o să discutăm de un vaccin care nu poate fi păstrat la temperatura mediului ambiant, o să trebuiască să fie organizate probabil centre de vaccinare.”
Rafila: ,,Aceasta este problema. Lumea înțelege: avem vaccin, mâine ne vaccinăm și am scăpat!”
Prof. dr. Alexandru Rafila îți explică care sunt condițiile de transportare, stocare și păstrare ale unui eventual vaccin împotriva COVID-19 pe care țara noastră ar putea să-l primească de la UE. Acesta susține faptul că, într-o asemenea situație, lucrurile nu sunt deloc simple, iar Guvernul și Ministerul Sănătății vor trebui să se mobilizeze exemplar.
Reprezentantul României la OMS susține însă că termenul realist – când mult-așteptatul vaccin ar putea fi disponibil, îndeplinind toate condițiile – este undeva pe la jumătatea lui 2021.
V. Craioveanu: Apropo de vaccin, am înțeles că vaccinul care conține molecule ARN (n.r. acid ribonucleic) se păstrează în anumite condiții și se transportă în anumite condiții. Sunt precum berea, le place la rece.
A.Rafila: Da, dar nu le place la rece, le place la foarte rece. Moleculele acestea de ARN sunt fragile la încălzire, se dezintegrează și atunci ele trebuie congelate. Știți că un congelator obioșnuit are undeva la – 18, -20 de grade, trebuie congelate și păstrate congelate până la utilizatorul final între -70 și -80 de grade. Aceste condiții de păstrare care trebuie respectate pe tot lanțul de distribuție sunt foarte greu de obținut. Eu vă dau doar un exemplu. Un congelator de -80 de grade – avem noi în laborator – un congelator de 400 de litri, costă cel mai puțin 12.000 de euro. Și într-un astfel de congelator nu intră foarte multe doze de vaccine, intră câteva.
V. Craioveanu: Avem logistică pentru a transporta?
A.Rafila: Păi, vedeți, aceasta este problema. Lumea întelege, avem vaccin, maine ne vaccinăm, am scăpat. Eu asta va spuneam, haideți să începem să ne organizăm, pentru că trebuie să discutăm despre mai multe elemente. Cum primim vaccinul, cine-l primește, unde-l stochează și cine-l administrează. Am auzit o teorie că, cel mai bine ar trebui să-l administreze medicii de familie. Dacă o să discutăm de un vaccin care nu poate fi păstrat la temperatura mediului ambiant, atunci o sa fie foarte dificil sa facem acest lucru, și o să trebuiască să fie organizate probabil centre de vaccinare.
Rafila: ,,Ar produce frustrare să ai un remediu și să nu îl poți da”
,,Un astfel de vaccin se poate ține câteva zile la frigider dar nu mai mult, își pierde calitățile și îl faci degeaba. Eu aș discuta foarte serios pregătirea logistică pentru primirea unui eventual vaccine. Altfel, UE poate vrea să ne dea vaccin, dar noi nu suntem pregătiți să stocăm și să distribuim, ceea ce ar produce frustrare, să ai un remediu și să nu îl poți da. E una din prioritățile care ar trebui să fie la Guvern, o astfel de organizare cred că va depăși capacitățile ministerului Sănătății”, conchide Alexandru Rafila.
A.Rafila: ,,Părinții să ghideze și să determine copilul să respecte aceleași măsuri ca acasă și la școală.”
Profesorul Rafila are un mesaj și pentru părinții ai căror copii au început școlile. Acesta le explică ce anume este important în comunicarea cu copiii și de ce trebuie ca totul să fie explicat pe înțelesul lor.
V. Craioveanu: Ce mesaj aveți pentru părinți în legătură cu începerea școlii?
A.Rafila: În primul rand să se informeze care sunt căile principale de transmitere a acestei boli și cum poate fi prevenită transmiterea. Și noi și posturile publice am făcut suficiente eforturi, dar nu cred că a ajuns la toată lumea mesajul. Și să nu se concentreze pe căi cu totul întâmplătoare de trasnmitere, asta cred că este foarte important pentru părinți. Vă dau exemple, prin intermediul aparatelor de aer condiționat, prin intermediul alimentelor. Astea sunt posibile dar sunt extrem, extrem de rare situațiile în care boala se transmite în acest mod.
Să încerce să le facă copiilor, așa cum trebuie să încerce și cadrele didactice viața în școală cât mai suportabilă. Ca și viața de după școală. Asta înseamnă că, copiii trebuie îndrumați să aplice măsurile – care probabil vor preveni peste 95% din posibilitățile de transmitere ale infecției – vor trebui să înțeleagă, să participe voluntar la acest lucru, nu trebuie în niciun fel pedepsiți. Trebuie să li se explice într-un mod adaptat vârstei fiecarui elev.
Și părinții ar trebui să mai facă un lucru și asta este esențial pentru succesul demersului pe care încercăm toți să-l facem în această perioadă și anume să le dea exemplul personal de acasă care trebuie să ghideze și să determine copilul să respecte aceleași măsuri și la școala. Pentru că, altfel, sigur că dacă va exista o discordanță evidentă între cele două situații atunci copil va fi confuz și cu siguranță va încerca să evite utilizarea unor măști sau spălatul pe mâini și lucrurile nu or să aibă o bună evoluție.”
Rafila: ,,Copilul trebuie să interacționeze cu alți copii, trebuie să se joace, să schimbe impresii”
În legătură cu școala online, Alexandru Rafila consideră că aceasta nu este o variantă care să funcționeze o perioadă îndelungată. Reprezentantul României la OMS îți spune și motivele pentru care orice copil are nevoie de socializare, dar și care sunt repercusiunile statului cu orele în fața calculatorului.
,, (…) Copilul trebuie să interacționeze cu alți copii, trebuie să se joace, să schimbe impresii. El se formează ca și individ social interacționând cu alți copii, nu stând în fața unui ecran. În fața unui ecran ne transformăm în altceva și cred că, cu cât un copil stă mai puțin în fața unui ecran și mai mult în compania altor copii se dezvoltă mult mai armonios și mult mai normal.”
Zaiafet: ,,Vreau să fie foarte clar, nu vă fac temele!”
Vlogger-ul Horia Sârghi, cunoscut ca fiind Zaiafetul internetului, îți povestește cum a ajuns canalul său de youtube – în care produce clipuri ale căror subiecte provin aproape în totalitate din cărți – sursă inspirațională pentru tineri. Ba mai multe, acesta mărturisește amuzat faptul că a primit de la elevi cereri de a le rezolva temele pentru acasă.
Ce mesaj le-a transmis acestora, în direct, din studioul Aleph News: ,,Vreau să fie foarte clar, nu vă fac temele!”
Despre sistemul românesc de învățământ, Zaiafet susține ,,că, la un moment dat, doar cel care plătește va avea acces la învățământ.”
Azi – fizician de renume, în liceu – corigent la fizică de două ori!
Fizicianul și inventatorul român Cristian Presură, cercetător de ani buni în Olanda, îți vorbește despre cum se vede lumea și educația după pandemie prin ochii unui cercetător cu patalama.
Mai mult, invitatul lui Vlad Craioveanu vorbește, din proprie experiență, despre cât de important este rolul unul profesor în procesul de învățare al elevului. Deși acum Cristian Presură este un fizician de renume, paradoxal, în liceu el a fost corigent la fizică de două ori.
,,Corigent am fost nu din cauză că nu eram în stare, ci pentru că nu am fost de acord cu metoda de predare. Nu am fost de acord cu profesorul meu care îmi cerea rezolvarea din manual. Eu o rezolvam altfel. Și atunci imi luam un doi”
Acesta îți explică cât de mult contează felul în care profesorul știe să te facă să îndrăgește materia pe care el o predă. ,,Noi suntem ființe biologice și învățăm emoțional. E mai bine să ai un profesor pasional care știe mai puțin, decât să ai un profesor care știe extraordinar de multe, dar nu are emoție.”