• Cea mai mare floare fosilizată conservată în chihlimbar, ar putea ajuta oamenii de știință să descopere cum era viața în urmă cu aproape 40 de milioane de ani.
  • Estimările plasează originea fosilei în perioada Eocenului târziu, între 33,9 și 38 de milioane de ani în urmă.
  • Studii recente au dezvăluit modul în care chihlimbarul a conservat perfect insecte unice și chiar crabi preistorici care datează de aproximativ 100 de milioane de ani.

Cea mai mare floare fosilizată cunoscută, conservată în chihlimbar, ar putea ajuta oamenii de știință să descopere cum era viața în urmă cu aproape 40 de milioane de ani. Noile fotografii arată că floarea cu o lățime de 28 de milimetri este de aproape trei ori mai mare decât alte flori conservate. Cercetătorii spun că floarea străveche ar fi putut cădea din vechea plantă perenă cu flori Stewartia kowalewskii, cultivată în pădurile baltice din nordul Europei.

O echipă de la Museum für Naturkunde din Berlin și de la Universitatea din Viena a reanalizat această floare de dimensiuni excepționale, descrisă și denumită pentru prima dată în 1872, prin extragerea polenului său. Rezultatele arată că este probabil să fie strâns legată de specia asiatică Symplocos – ceea ce a dus la o nouă denumire pentru floare, Symplocos kowalewskii.

Autorii studiului, Dr. Eva-Maria Sadowski și Christa-Charlotte Hofmann, sugerează că dimensiunea rară a acestei fosile uimitor de bine conservate este rezultatul unei mari revărsări de rășină, care a învăluit întreaga floare, bine plasată. Rășina, despre care se crede că a fost găsită în minele deschise din Peninsula Samland Kaliningrad, Rusia, ar fi împiedicat organismele să crească pe floare și să o deterioreze în timp.

FII BOGAT ÎN ROMÂNIA
ZIUA INTERNAȚIONALĂ A STRIGĂTULUI
CHETĂ PENTRU SPORTIVII ROMÂNI
BLIKEN AJUNGE ÎN CHINA
C.E. INVESTIGHEAZĂ CHINA
CE ESTE DUREREA CRONICĂ

Această fosilă reprezintă prima înregistrare de Symplocaceae din chihlimbarul baltic”, scrie echipa în Scientific Reports. Raritatea unor astfel de incluziuni de flori de dimensiuni mari se datorează probabil dimensiunii revărsării rășinii și proprietăților acesteia, care ar putea afecta înglobarea organelor vegetale. S. kowalewskii a fost probabil un constituent al pădurilor mixte de angiosperme-conifere din zona sursă a chihlimbarului baltic și susține afinitățile sale cu pădurile de foioase veșnic verzi și mixte mezofite din Asia de Est și de Sud-Est din zilele noastre.”

Aceasta nu este cea mai veche floare descoperită vreodată – nici pe departe

Deși 40 de milioane de ani reprezintă o perioadă lungă de timp, descoperirea S. kowalewskii nu este cea mai veche floare din istorie. La sfârșitul lunii decembrie 2020, cercetătorii de la Universitatea de Stat din Oregon au anunțat descoperirea unui gen și a unei specii de flori străvechi, dar absolut frumoase, care datează de la mijlocul perioadei cretacice – adică de acum aproximativ 100 de milioane de ani!

Aceasta nu este chiar o floare de Crăciun, dar este o frumusețe, mai ales dacă ne gândim că făcea parte dintr-o pădure care exista acum 100 de milioane de ani”, spune George Poinar Jr. profesor emerit în cadrul Colegiului de Științe al OSU, într-un comunicat al universității. Floarea masculină este minusculă, cu un diametru de aproximativ 2 milimetri, dar are aproximativ 50 de stamine dispuse ca o spirală, cu anterele îndreptate spre cer”.

Insectele și animalele mici își găsesc, de asemenea, drumul în chihlimbar

Chihlimbarul este pur și simplu rășină de copac fosilizată. Cu toate acestea, această substanță naturală care transpiră din copaci creează o capsulă a timpului perfectă pentru obiectele antice care stau în cale. Studii recente au dezvăluit modul în care chihlimbarul a conservat perfect insecte unice și chiar crabi preistorici care datează de aproximativ 100 de milioane de ani.

Specimenul este spectaculos, este unicat. Este absolut complet și nu îi lipsește niciun fir de păr de pe corp, ceea ce este remarcabil”, spune Dr. Javier Luque, de la Universitatea Harvard, într-o declarație după ce a dezgropat cel mai vechi strămoș al crabilor, care datează de pe vremea dinozaurilor.