• La fel ca și 2022, 2023 va fi un an-cheie pentru explorarea spațială.
  • Una dintre datele importante este lansarea misiunii europene „Juice”, care va studia Jupiter și cele trei mari luni înghețate ale sale.
  • Lansarea este programată pentru luna aprilie a anului viitor, iar sonda va ajunge pe Jupiter în iulie 2031.

La fel ca și 2022, 2023 va fi un an-cheie pentru explorarea spațială. Una dintre datele importante este lansarea misiunii europene „Juice”, care va studia Jupiter și cele trei mari luni înghețate ale sale, Ganymede, Callisto și Europa, care ar putea ascunde oceane sub suprafața lor.

Juice, echipat cu zece instrumente și operat de Agenția Spațială Europeană (ESA), îi va ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine cum s-au format giganții gazoși și sateliții lor și dacă sunt sau nu capabili să susțină viața. Lansarea este programată pentru luna aprilie a anului viitor, iar sonda va ajunge pe Jupiter în iulie 2031. Obiectivul general al Juice este descoperirea unor lumi potențial locuibile în jurul planetelor gigantice gazoase. Se știe că un singur corp a cunoscut apariția vieții, Pământul. Originea vieții este unică pentru planeta noastră sau ar putea avea loc în altă parte în Sistemul Solar sau dincolo de acesta, se întreabă ESA pe site-ul său.

Va explora zonele locuibile

Juice, al cărui contractant principal este Airbus, va explora zonele locuibile – zone în care, dacă există o planetă asemănătoare Pământului, aceasta ar putea adăposti apă lichidă – caracterizând oceanele, straturile de gheață, compoziția, suprafața, mediul și activitatea lui Ganymede, Europa și Callisto. De asemenea, va analiza sistemul Jupiter în general, determinând caracteristicile atmosferei turbulente, mediul magnetic, sistemul de inele și ceilalți sateliți ai planetei, inclusiv Io.

CINE AR CANDIDA PENTRU ȘEFIA C.E.
NOU COD PENTRU SCHENGEN
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA

Misiunea este condusă de ESA în colaborare cu NASA, care furnizează unul dintre dispozitive (UVS) și echipamentul pentru celelalte aparate, și cu agenția spațială japoneză JAXA, care furnizează, de asemenea, echipamentul pentru mai multe experimente.

8 ani pe drum

Lansată de la Kourou, în Guyana Franceză, cu o rachetă Ariane 5, Juice, echipată cu zece panouri solare, va petrece aproximativ opt ani călătorind spre Jupiter. Pentru a-și îndeplini obiectivele științifice pe parcursul celor aproape patru ani de cercetare, misiunea este dotată cu o serie de instrumente de teledetecție, geofizice și locale.

Sonda spațială va survola de zece ori luna Callisto, obiectul cu cele mai multe cratere din Sistemul Solar, a declarat Alter Technology, care participă la misiune. De asemenea, va survola Europa de două ori, pentru a face primele măsurători ale grosimii crustei de gheață a acesteia. În cele din urmă, Juice va intra pe orbita lui Ganymede, unde va studia suprafața înghețată a lunii și structura sa internă, inclusiv oceanul subteran.

Prin urmare, misiunea va investiga, pe de o parte, apariția lumilor locuibile în jurul giganților gazoși și, pe de altă parte, sistemul Jupiter ca arhetip al numeroaselor exoplanete gigantice care orbitează în jurul altor stele, rezumă pe site-ul său Institutul de Astrofizică din Andaluzia (IAA-CSIC) din Spania, care este de asemenea implicat în această misiune.