• Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, menținerea unui mediu social pozitiv și previzibil devine din ce în ce mai importantă.
  • De exemplu, menținerea unor legături strânse cu prietenii și familia a fost identificată ca fiind unul dintre ingredientele cheie pentru o îmbătrânire sănătoasă.
  • Studiile au arătat că menținerea unui mediu social pozitiv poate ajuta la evitarea unora dintre factorii cheie de stres și provocările îmbătrânirii.

Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, menținerea unui mediu social pozitiv și previzibil devine din ce în ce mai importantă. De exemplu, menținerea unor legături strânse cu prietenii și familia a fost identificată ca fiind unul dintre ingredientele cheie pentru o îmbătrânire sănătoasă. În timp ce unele declinuri ale sănătății, minții și corpului sunt inevitabile, studiile au arătat că menținerea unui mediu social pozitiv poate ajuta la evitarea unora dintre factorii cheie de stres și provocările îmbătrânirii.

Oamenii de știință sunt de mult timp interesați să exploreze aceste cauze profunde și să studieze modul în care mediul înconjurător ar putea oferi o cale pentru a încetini ritmul în care creierul nostru îmbătrânește.

Încă nu știm foarte bine cum poate mediul nostru social să intre sub piele” și să ne afecteze corpul și creierul, dar multe lucrări recente au indicat schimbări la nivelul reglării genetice – cum sunt activate și dezactivate genele noastre”, spune Noah Snyder-Mackler, profesor asistent la Școala de Științe ale Vieții de la Universitatea de Stat din Arizona, la Centrul pentru Evoluție și Medicină și afiliat la Centrul de Cercetare a Bolilor Neurodegenerative de la Institutul Biodesign al ASU.

NOU COD PENTRU SCHENGEN
CE FAC ELEVII ÎN SĂPTĂMÂNA VERDE
NE-A SALVAT VACCINUL?
NE LIPSEȘTE EDUCAȚIA FINANCIARĂ?
O ROMÂNCĂ ARBITREAZĂ LA UEFA
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE

Iar cu ajutorul noilor tehnologii disponibile, oamenii de știință pot începe să descopere legătura misterioasă dintre dinamica mediului social și modificările moleculare din creier. Dar, având în vedere că studiile pe oameni sunt dificil de realizat și că procesele de îmbătrânire se prelungesc pe parcursul a zeci de ani din durata de viață tipică a oamenilor, oamenii de știință precum Snyder-Mackler au apelat la cei mai apropiați verișori genetici ai noștri, primatele neumane, pentru a înțelege mai bine modul în care mediul nostru social ne poate modifica fiziologia – de la nivelul organismului și până la genele noastre.

Oamenii de știință oferă o legătură cheie între mediul social și creierele sănătoase

Acum, într-un nou studiu, Snyder-Mackler și coautorii primilor autori Kenneth Chiou (cercetător postdoctoral la ASU) și Alex DeCasien (fost la Universitatea din New York, în prezent cercetător postdoctoral la Institutul Național de Sănătate Mintală) au condus o echipă internațională de cercetare care a demonstrat că, într-o populație de maimuțe macaque, femelele cu un statut social mai ridicat aveau profiluri moleculare mai tinere și mai rezistente, oferind o legătură cheie între mediul social și creierele sănătoase.

Această lucrare a fost realizată pe maimuțe rhesus, care „sunt cele mai bine studiate specii model de primate neumane în medicină. Aceste animale prezintă, de asemenea, unele dintre aceleași modificări legate de vârstă pe care le observăm la oameni, inclusiv scăderea densității osoase și a masei musculare, modificări ale sistemului imunitar și o afectare generală a funcțiilor comportamentale, senzoriale și cognitive”, a declarat Snyder-Mackler.

„Acest studiu se bazează pe mai mult de 15 ani de muncă a echipei noastre care a investigat interacțiunile dintre comportamentul social, genetica și creierul macacilor Cayo”, a declarat Michael Platt, profesor la Școala de Medicină Perelman, la Școala de Arte și Științe și la Școala de Afaceri Wharton de la Universitatea din Pennsylvania. „Descoperirile făcute de echipa noastră demonstrează valoarea întregii munci și a resurselor investite în acest studiu pe termen lung.”

„Studiul arată valoarea construirii unor rețele de colaborare pe termen lung între instituții”, a adăugat James Higham, profesor de antropologie la Universitatea din New York. „Finanțarea pe termen lung a unor astfel de rețele este cheia pentru a permite realizarea unor descoperiri multidisciplinare importante în cadrul populațiilor de animale naturaliste.”

Mediul social și biologia îmbătrânirii

O temă generală a laboratorului lui Snyder-Mackler este de a investiga cauzele și consecințele variației mediului social, examinate la scara moleculelor mici și până la întregul organism.

În ultimul deceniu, noile tehnologii genomice i-au propulsat pe cercetători să sondeze aceste interacțiuni la un nivel fără precedent pentru a explora această interacțiune dinamică dintre mediu și genom. Poate adversitatea socială sau de mediu să mimeze bătrânețea la nivel molecular? Răspunsul este un da hotărât. Echipa lui Snyder-Mackler a publicat recent unul dintre primele studii care arată că persoanele care au trecut printr-un dezastru natural, mai exact un uragan, au avut un sistem imunitar mai bătrân din punct de vedere molecular.