• O echipă internațională de cercetători a descoperit o gaură neagră supermasivă în Universul timpuriu, care ar putea oferi veriga lipsă în evoluția quasarilor, unele dintre cele mai strălucitoare obiecte din spațiu.
  • Quasarii, obiecte extrem de luminoase alimentate de materia care cade într-o gaură neagră supermasivă, s-au format la începutul istoriei Universului.
  • Echipa a observat un obiect, denumit GNz7q, care pare a fi o gaură neagră care tocmai începe să își copleșească galaxia gazdă.

Gaura neagră nu se ascundea în adâncurile spațiului, ci în datele de arhivă care acoperă unul dintre cele mai analizate locuri de pe cer. Potrivit echipei internaționale de cercetători care a făcut această descoperire, obiectul cosmic ar putea fi indiciul pe care omenirea îl căuta pentru a explica evoluția quasarilor.

Chiar mai mult decât lumina pe care o poate arunca asupra celor mai strălucitoare obiecte din spațiu, descoperirea sugerează că multe alte surprize ar putea aștepta să fie descoperite în datele de arhivă. Quasarii sunt cele mai strălucitoare obiecte cunoscute din spațiu, cel mai strălucitor dintre ele – descoperit în urmă cu trei ani de telescopul Hubble – fiind la fel de luminos ca 600 de trilioane de sori.

Aceștia sunt alimentați de materia care se prăbușește într-o gaură neagră supermasivă formată în istoria timpurie a universului, la doar câteva sute de milioane de ani după Big Bang. Se crede că quasarii au evoluat din găurile negre din galaxiile prăfuite cu explozie stelară, despre care se crede că au existat și ele în această perioadă. Cu toate acestea, până la articolul publicat în revista Nature în această săptămână, nu existau dovezi directe care să facă legătura între quasari și această clasă de galaxii.

OFICIAL, AVEM O NOUĂ STAȚIUNE
MICROSOFT LANSEAZĂ A.I. REVOLUȚIONARĂ
SCANDAL CU SÂNGE INFECTAT ÎN UK

Dovada legăturii lipsă a fost găsită în timp ce se analizau datele de arhivă capturate de Telescopul Spațial Hubble. Aceste date provin dintr-o regiune a cerului din constelația Ursa Major, cunoscută sub numele de Hubble GOODS North Field, care a fost studiată pe larg de astronomi.

Îngropat în el, echipa a observat un obiect care pare a fi o gaură neagră „care tocmai începe să își domine galaxia gazdă în procesul de a deveni un quasar”, spun cercetătorii. Aceștia au apelat la date de arhivă suplimentare de la Telescopul Subaru, care poate vedea mai departe în lungimile de undă în infraroșu decât Hubble, ceea ce le-a permis să distingă galaxia gazdă de gaura neagră în sine.

Capacitatea noastră de a vedea în spectrul infraroșu va fi îmbunătățită de noul telescop spațial James Webb al NASA, cel mai puternic telescop din istorie, care a fost lansat anul trecut. Seiji Fujimoto, autorul principal al noii lucrări, a declarat: „Hyper Suprime-Cam a Telescopului Subaru a descoperit, de asemenea, un număr mare de quasari în universul timpuriu. Au fost programate observații suplimentare cu radiotelescopul ALMA și cu [telescopul spațial] James Webb. Analiza detaliată la mai multe lungimi de undă cu o combinație a acestor telescoape ar putea găsi și mai multe obiecte precum GNz7q în viitor”.