• Aproape întotdeauna se așteaptă ca exploziile să fie sferice deoarece stelele însele sunt sferice.
  • Aceasta este cea mai plată explozie observată vreodată.
  • O posibilă explicație pentru modul în care s-a produs această explozie este că steaua însăși ar fi putut fi înconjurată de un disc dens.

Astronomii au observat o explozie la o distanță de 180 de milioane de ani-lumină, care sfidează înțelegerea actuală a exploziilor din spațiu, care a apărut mult mai plată decât s-a crezut vreodată, scrie Science Daily.

Aproape întotdeauna se așteaptă ca exploziile să fie sferice deoarece stelele însele sunt sferice, dar aceasta este cea mai plată explozie observată vreodată. Explozia observată a fost un Fast Blue Optical Transient (FBOT) extrem de rar – cunoscut colocvial printre astronomi sub numele de vaca” – doar alte patru explozii au fost observate vreodată, iar oamenii de știință nu știu cum se produc.

O posibilă explicație pentru modul în care s-a produs această explozie este că steaua însăși ar fi putut fi înconjurată de un disc dens sau ar fi putut fi o supernovă eșuată. O explozie de mărimea sistemului nostru solar i-a nedumerit pe oamenii de știință deoarece o parte din forma sa – similară cu cea a unui disc extrem de plat – sfidează tot ceea ce știm despre exploziile din spațiu.

DATORIA PUBLICĂ A ROMÂNIEI CREȘTE
ROMÂNI EVACUAȚI DIN GAZA
MACRON A IEȘIT LA ATAC
CÂTE LOCUINȚE DEȚINE TAYLOR SWIFT?
RECONSTRUCȚIA FACIALĂ A UNEI FEMEI DE 75.000 DE ANI
CEI MAI BOGAȚI OAMENI DIN SUA

Exploziile de acest tip sunt foarte rare

Explozia observată a fost un Fast Blue Optical Transient (FBOT) luminos – o clasă de explozie extrem de rară, mult mai puțin frecventă decât alte explozii, cum ar fi supernovele. Primul FBOT luminos a fost descoperit în 2018 și a primit porecla vaca”.

Exploziile stelelor din univers au aproape întotdeauna o formă sferică, deoarece stelele însele sunt sferice. Cu toate acestea, această explozie, care a avut loc la 180 de milioane de ani lumină distanță, este cea mai asferică văzută vreodată în spațiu, cu o formă asemănătoare unui disc care a apărut la câteva zile după ce a fost descoperită.

Dr. Justyn Maund, autorul principal al studiului de la Departamentul de Fizică și Astronomie al Universității din Sheffield, a declarat: Se cunosc foarte puține lucruri despre exploziile FBOT – pur și simplu nu se comportă așa cum ar trebui să se comporte stelele care explodează, sunt prea strălucitoare și evoluează prea repede. Pur și simplu, sunt ciudate, iar această nouă observație le face și mai ciudate. Să sperăm că această nouă descoperire ne va ajuta să facem ceva mai multă lumină asupra lor – nu ne-am gândit niciodată că exploziile ar putea fi atât de asferice. Există câteva explicații potențiale pentru aceasta: stelele implicate ar fi putut crea un disc chiar înainte de a muri sau acestea ar putea fi supernove eșuate, în care miezul stelei se prăbușește într-o gaură neagră sau o stea neutronică care apoi mănâncă restul stelei.

Ceea ce știm acum cu siguranță este că nivelurile de asimetrie înregistrate în explozie reprezintă o parte esențială pentru înțelegerea acestor explozii misterioase și ne provoacă ideile noastre preconcepute despre cum ar putea exploda stelele în Univers”, a spus autorul principal al studiului.