• Persoanele care au avut o dietă bogată în alimente antiinflamatorii, cum ar fi fructele, legumele, fasolea și ceaiul sau cafeaua, au avut un risc mai mic de demență.
  • Demența părea să fie rezultatul îmbătrânirii și al unei aruncări ghinioniste a zarurilor genetice.
  • Cercetătorii știu acum că oamenii își pot reduce riscul de demență prin adoptarea unui stil de viață mai sănătos

Internetul abundă de sfaturi pentru menținerea creierului în formă pe măsură ce îmbătrânim, iar o mare parte dintre acestea se concentrează pe alimentele pe care le consumăm. Titlurile promit că fulgii de ovăz vor combate demența. Afinele îmbunătățesc memoria. Cafeaua vă poate reduce riscul de a suferi de boala Alzheimer. Mâncați mai multe fibre. Beți vin roșu. Renunțați la alcool. Gustă nuci. Nu săriți peste micul dejun, dar cu siguranță nu mâncați șuncă.

Un studiu recent asupra dietei a atras atenția presei, un titlu afirmând: „Mulți oameni ar putea să mănânce până la demență”. Studiul, publicat în decembrie anul trecut în Neurology, a constatat că persoanele care au avut o dietă bogată în alimente antiinflamatorii, cum ar fi fructele, legumele, fasolea și ceaiul sau cafeaua, au avut un risc mai mic de demență decât cele care au consumat alimente care stimulează inflamația, cum ar fi zahărul, alimentele procesate, grăsimile nesănătoase și carnea roșie.

Studiul, la fel ca majoritatea cercetărilor privind dieta și demența, nu a putut dovedi o legătură de cauzalitate. Iar acest lucru nu este suficient de bun pentru a face recomandări pe care oamenii ar trebui să le urmeze.

NE-A SALVAT VACCINUL?
CIOLACU: COALIȚIA NU SE RUPE
UK: FETELE ÎNTREC BĂIEȚII LA FUMAT
MORIȘCA DE PE MOULIN ROUGE A CĂZUT
ACȚIUNILE META SE SCUFUNDĂ
RUSIA SPUNE NU REZOLUȚIEI

În primul rând, demența, la fel ca majoritatea bolilor cronice, este rezultatul unei interacțiuni complexe între gene, stilul de viață și mediu, pe care cercetătorii nu o înțeleg pe deplin. Dieta este doar un factor. În al doilea rând, cercetarea în domeniul nutriției este dezordonată. Oamenii se străduiesc să își amintească alimentele pe care le-au consumat, dietele lor se schimbă în timp, iar modificarea a ceea ce mănâncă oamenii – chiar și în cadrul unui studiu de cercetare – este extrem de dificilă.

Timp de decenii, cercetătorii au depus puține eforturi pentru a încerca să prevină sau să întârzie boala Alzheimer și alte tipuri de demență deoarece credeau că nu există nicio modalitate de a schimba traiectoria acestor boli. Demența părea să fie rezultatul îmbătrânirii și al unei aruncări ghinioniste a zarurilor genetice.

În timp ce oamenii de știință au identificat variantele genetice care sporesc riscul de demență, cercetătorii știu acum că oamenii își pot reduce riscul prin adoptarea unui stil de viață mai sănătos: evitarea fumatului, menținerea sub control a greutății și a glicemiei, exerciții fizice, controlul tensiunii arteriale și evitarea excesului de alcool – aceleași comportamente sănătoase care reduc riscul multor boli cronice.