• Omenirea nu este pregătită pentru o erupție vulcanică puternică.
  • Dacă acest lucru se va întâmpla, dimensiunile financiare ale catastrofei vor fi proporționale cu cele ale unei pandemii de coronavirus.
  • Acesta este avertismentul oamenilor de știință de la Centrul pentru studiul riscului existențial din Cambridge și de la Universitatea din Birmingham.

Omenirea nu este pregătită pentru o erupție vulcanică puternică. Dacă acest lucru se va întâmpla, dimensiunile financiare ale catastrofei vor fi proporționale cu cele ale unei pandemii de coronavirus.

În lucrarea lor, publicată în jurnalul de specialitate Natcher, ei cer ca pericolul să fie luat în serios și să se investească mai multe resurse în monitorizarea vulcanilor și în pregătirea noastră pentru un astfel de eveniment neprevăzut.

Lumea nu este pregătită pentru o erupție vulcanică mai puternică și pentru consecințele acesteia – cum ar fi întreruperea lanțurilor de aprovizionare, schimbările climatice, spun cercetătorii.

S-A RUPT COALIȚIA LA BUCUREȘTI
SISTEMUL „TYCHE" ÎȚI PUNE DIAGNOSTICUL
CE FACI CU CEL MIC ÎN MINIVACANȚĂ?
DRULĂ PROPUNE MĂRIREA NOTELOR LA BAC
UE VREA NOI REGLEMENTĂRI PENTRU TIKTOKLITE
TÎLVAR VREA OBUZIERE DIN COREEA DE SUD

Potrivit oamenilor de știință, șansele ca în următorii 100 de ani să aibă loc o erupție vulcanică de magnitudine șapte sau mai mare sunt de una la șase. Analiza lor arată că din punct de vedere pur statistic erupțiile vulcanice devastatoare au loc în medie la fiecare 625 de ani.

În trecut, erupții de această magnitudine au provocat schimbări climatice bruște și moartea unor civilizații întregi. Lara Maney, de la Cambridge Centre for the Study of Existential Risk compară consecințele climatice ale unei astfel de erupții vulcanice cu cele ale unui asteroid cu diametrul de 1 km care se ciocnește de Pământ.

Probabilitatea de a intra în coliziune cu un asteroid sau o cometă este de 100 de ori mai mică decât cea a unei erupții vulcanice devastatoare. Cu toate acestea, se cheltuiesc mult mai mulți bani pentru observarea asteroizilor decât pentru cercetarea vulcanilor, Manny critică comportamentul guvernelor din întreaga lume. Acest lucru trebuie să se schimbe. Subestimăm în mod dramatic riscul pe care îl reprezintă vulcanii pentru societățile noastre”, subliniază ea.

Oamenii de știință spun, de asemenea, că ar trebui să vedem erupția puternică a vulcanului de pe insula Tonga din ianuarie anul acesta ca pe un semnal de alarmă. Dacă activitatea vulcanică ar fi prelungită și ar elibera cenușă și gaze în atmosferă sau dacă erupția ar avea loc într-o zonă cu infrastructură critică, cum ar fi Marea Mediterană, consecințele ar fi devastatoare, avertizează cercetătorii.

Ultima erupție vulcanică majoră de acest fel a avut magnitudinea șapte în 1815 în Indonezia și a provocat schimbări climatice dramatice care au fost resimțite până în Europa. Foametea, revoltele, violențele și epidemiile au fost alte consecințe ale acestei erupții. Și anul următor (1816), după această erupție, a fost numit anul fără vară”.