• O anumită activitate seismică este aproape de polul sud lunar, unde NASA vrea să trimită oameni.
  • Observatorii stelelor de pe zone mari ale globului au avut șansa rară de a asista la o „lună cu sânge albastru” pe 31 ianuarie 2018.
  • NASA își propune să trimită oamenii înapoi pe suprafața lunară până în 2027.

De sute de milioane de ani, luna noastră s-a micșorat ca o stafidă. Acum, oamenii de știință spun că scăderea circumferinței duce la cutremure lunare de mică adâncime, inclusiv în apropierea site-urilor potențiale ale NASA pentru vizite umane, scrie Washington Post.

„Un concept pe care cred că îl au mulți oameni este că Luna este acest corp geologic mort, că ceva de pe Lună nu se schimbă niciodată”, a spus geologul lunar Tom Watters. Dar „Luna este un corp activ din punct de vedere seismic”.

Studiile cutremurelor de lună datează din epoca Apollo. Cu mai bine de 50 de ani în urmă, astronauții au plasat seismometre în jurul părții apropiate a suprafeței Lunii pentru a înregistra tremurături. Cel mai puternic cutremur de mică adâncime a fost localizat în apropiere de polul sud, care se află în apropierea punctelor de aterizare pentru misiunea Artemis III a NASA de a trimite oamenii înapoi pe Lună, potențial în 2027. Regiunea de la polul sud lunar este atrăgătoare, deoarece conține regiuni permanent umbrite pe care unii le speculează că ar putea avea gheață pe bază de apă.

MENIU A LA GREC
ȘOȘOACĂ INTRĂ ÎN CURSA PENTRU PMB
AVEREA LUI MUSK CREȘTE
TURIST ÎN AL NOUĂLEA CER
MUSK FACE CONCEDIERI LA TESLA
O LUNĂ DE SCHENGEN

Scăderea lunii a fost observată, dar mică. O mare parte a micșorării este determinată de răcirea naturală a nucleului topit al lunii noastre. Pe măsură ce miezul se răcește, suprafața lunii se contractă și se adaptează la schimbarea volumului. Pe măsură ce s-a micșorat, porțiuni din crustă s-au împins împreună pentru a forma creste cunoscute sub numele de falii de împingere.

„Pământul nu experimentează același tip de micșorare. Miezul nostru topit se răcește, dar scoarța Pământului este formată dintr-un puzzle de plăci tectonice, spre deosebire de luna care are o singură placă. Energia din nucleul Pământului mișcă acele plăci sau este eliberată prin erupții vulcanice”, a spus Watters.

Scăderea lunii noastre are efecte neglijabile pentru Pământ. Schimbarea dimensiunii nu va modifica apariția eclipselor, de exemplu. De asemenea, masa sa nu se schimbă, astfel încât mareele Pământului nu sunt afectate diferit.

Nu există niciun motiv pentru care pământenii ar trebui să fie îngrijorați de o lună care se micșorează – dacă nu ne mutăm acolo.

„Ideea este să nu descurajăm pe nimeni să exploreze polul sudic al Lunii”, a spus Watters, un om de știință în Centrul pentru Studii Pământului și Planetare al Muzeului Național al Aerului și Spațiului. „Dar doar pentru a ne asigura că se înțelege că nu este un mediu benign.”