• Sângele cultivat în laborator a fost transfuzat la doi voluntari în cadrul primului test clinic din lume care va revoluţiona probabil tratamentele pentru pacienţii cu grupe de sânge rare sau cu anemie gravă.
  • Celulele sanguine produse în laborator au fost cultivate din celule stem de la donatori şi au fost transfuzate în cantităţi de aproximativ 5-10 ml la voluntari.
  • „Acest studiu provocator şi interesant este un pas uriaş pentru fabricarea de sânge din celule stem”, a declarat Ashley Toye, profesor de biologie celulară la Universitatea din Bristol.

Sângele cultivat în laborator a fost transfuzat la doi voluntari în cadrul primului test clinic din lume care va revoluţiona probabil tratamentele pentru pacienţii cu grupe de sânge rare sau cu anemie gravă. Testul are ca scop studierea duratei de viaţă a celulelor cultivate în laborator în comparaţie cu infuziile de globule roşii standard de la acelaşi donator.

Se preconizează că celulele sanguine cultivate în laborator vor funcţiona mai bine decât celulele roşii donate standard, deoarece celulele sanguine fabricate sunt proaspete, ceea ce înseamnă că pacienţii care au nevoie de sânge în mod regulat ar putea să nu aibă nevoie de transfuzii atât de des, potrivit Independent.

„Acest studiu provocator şi interesant este un pas uriaş pentru fabricarea de sânge din celule stem”, a declarat Ashley Toye, profesor de biologie celulară la Universitatea din Bristol şi director al Unităţii NIHR de sânge şi transplant în domeniul produselor din celule roşii.

„Este pentru prima dată când sângele cultivat în laborator de la un donator alogen a fost transfuzat şi suntem încântaţi să vedem cât de bine se comportă celulele la finalul studiului clinic”.

Pacienţii au fost monitorizaţi îndeaproape şi nu au fost raportate efecte secundare neplăcute. Ei sunt sănătoşi şi se simt bine, au declarat cercetătorii.

Dacă celulele fabricate durează mai mult timp în organism şi pacienţii au nevoie de mai puţine transfuzii, s-ar reduce supraîncărcarea cu fier în urma transfuziilor frecvente de sânge, lucru care poate duce la complicaţii grave.

„Sperăm că globulele noastre roşii cultivate în laborator vor dura mai mult decât cele care provin de la donatorii de sânge”, a declarat Cedric Ghevaert, profesor în medicina transfuzională şi hematolog consultant la Universitatea din Cambridge şi la NHS Blood and Transplant (NHSBT).

„Dacă studiul nostru, primul de acest fel din lume, va avea succes, va însemna că pacienţii care în prezent au nevoie de transfuzii de sânge regulate pe termen lung vor avea nevoie de mai puţine transfuzii în viitor, contribuind la transformarea îngrijirii lor”.

Donatorii din baza de donatori de sânge a NHSBT au donat sânge pentru acest studiu, iar celulele stem au fost separate din sângele lor. Aceste celule stem au fost apoi cultivate pentru a produce globule roşii într-un laborator din cadrul Unităţii de Terapii Avansate a NHSBT din Bristol.

Cei care au primit sângele sunt membri sănătoşi ai National Institute for Health and Care Research (NIHR) BioResource. Se aşteaptă ca cel puţin 10 voluntari să primească două mini-transfuzii la un interval de cel puţin patru luni, care vor include una de celule roşii donate standard şi una de celule roşii cultivate în laborator. Acest lucru le va permite oamenilor de ştiinţă să studieze dacă celulele roşii tinere produse în laborator durează mai mult decât celulele produse în organism.

„Pacienţii care au nevoie de transfuzii de sânge regulate sau intermitente pot dezvolta anticorpi împotriva unor grupe sanguine minore, ceea ce face mai dificilă găsirea de sânge de la donatori care să poată fi transfuzat fără riscul unei reacţii care ar putea pune viaţa în pericol”, a declarat Dr. Farrukh Shah, directorul medical de transfuzii al NHSBT.

„Această cercetare de vârf la nivel mondial pune bazele fabricării de globule roşii care pot fi folosite în siguranţă pentru transfuzia persoanelor cu tulburări precum cele cu celule secerătoare. Nevoia de donaţii normale de sânge pentru a furniza marea majoritate a sângelui va rămâne. Dar potenţialul ca această lucrare să fie benefică pentru pacienţii greu de transfuzat este semnificativ”.

Sunt necesare mai multe teste înainte de utilizarea sa clinică la pacienţi. Cu toate acestea, oamenii de ştiinţă au explicat că această cercetare a reprezentat un pas important spre viitorul utilizării globulelor roşii fabricate pentru a îmbunătăţi tratamentele la pacienţii cu grupe de sânge rare sau la persoanele cu nevoi complexe de transfuzie.