• Doi ani suplimentari de școală au fost corelați cu un ritm de îmbătrânire cu 2-3% mai lent, conform măsurătorilor realizate cu ceasul epigenetic DunedinPACE.
  • Mobilitatea educațională ascendentă este asociată semnificativ cu traiectorii de îmbătrânire mai sănătoase și o reducere a riscului de mortalitate, cu efectul educației asupra longevității fiind parțial mediat de impactul său asupra ritmului de îmbătrânire biologică.
  • Aplicarea ceasului epigenetic DunedinPACE la probele de sânge din cadrul Studiului Framingham Heart a furnizat o metodă nouă pentru a cuantifica procesul de îmbătrânire, conectând direct realizările educaționale cu ratele de îmbătrânire biologică.

Participanții la Studiul Framingham Heart care au obținut nivele mai ridicate de educație au avut tendința de a îmbătrâni mai lent și au trăit mai mult în comparație cu cei care nu au obținut mobilitate educațională ascendentă, conform unui nou studiu realizat la Școala de Sănătate Publică Mailman de la Universitatea Columbia și la Centrul de Îmbătrânire Robert N. Butler de la Columbia. Mobilitatea educațională ascendentă a fost asociată semnificativ cu un ritm mai lent de îmbătrânire și un risc mai mic de deces, conform Neuroscience News.

Studiul Framingham Heart este un studiu observațional în curs desfășurat pentru prima dată în 1948, care acoperă în prezent trei generații. Analiza realizată la Columbia este prima care conectează mobilitatea educațională cu ritmul de îmbătrânire biologică și mortalitatea.

„Pentru o lungă perioadă de timp am știut că persoanele cu niveluri mai ridicate de educație au tendința de a trăi mai mult. Dar există o serie de provocări în a înțelege cum se întâmplă asta și, în mod critic, dacă intervențiile pentru a promova atingerea educației vor contribui la o longevitate sănătoasă,” a declarat Daniel Belsky, PhD, profesor asociat de Epidemiologie la Școala Mailman de la Columbia și autor principal al studiului.

MACRON CERE ARMĂ NUCLEARĂ PENTRU UE
CE FACEM CU POLUAREA?
CHINA AVERTIZEAZĂ SUA
BANII PENTRU UCRAINA RĂMÂN ÎN SUA
NO MORE EMMA?
SORANA MERGE ÎN TURUL 3 LA MADRID OPEN

Pentru a măsura ritmul de îmbătrânire, cercetătorii au aplicat un algoritm cunoscut sub numele de ceas epigenetic DunedinPACE la date genomice colectate de Studiul Framingham Heart.

Cele mai recente descoperiri au arătat că, conform cu ceasul epigenetic DunedinPACE, doi ani suplimentari de școală se traduc printr-un ritm de îmbătrânire cu 2-3% mai lent.

Această încetinire a ritmului de îmbătrânire corespunde unei reduceri de aproximativ 10% a riscului de mortalitate în cadrul Studiului Framingham Heart, conform unor cercetări anterioare ale lui Belsky referitoare la asocierea lui DunedinPACE cu riscul de deces.

DunedinPACE a fost dezvoltat de cercetătorii de la Columbia și colegii lor și a fost raportat în ianuarie 2022. Bazat pe o analiză a etichetelor chimice de pe ADN-ul conținut în celulele albe din sânge, sau a marcatorilor de metilare a ADN-ului, DunedinPACE este numit după cohorții de naștere ai Studiului Dunedin folosiți pentru a-l dezvolta.

DunedinPACE (Pace of Aging Computed from the Epigenome) este măsurat printr-un test de sânge și funcționează ca un vitezometru pentru procesul de îmbătrânire, măsurând cât de repede sau cât de încet se schimbă corpul unei persoane pe măsură ce îmbătrânesc.

Îmbătrânirea biologică se referă la acumularea de schimbări moleculare care subminează progresiv integritatea și capacitatea de rezistență a celulelor, țesuturilor și organelor noastre pe măsură ce îmbătrânim.

Cercetătorii de la Columbia au folosit date de la 14.106 de participanți la Studiul Framingham Heart care acoperă trei generații pentru a conecta datele de realizare a educației ale copiilor cu cele ale părinților lor. Ei au folosit apoi datele de la un subgrup de participanți care au furnizat probe de sânge în timpul colectării datelor pentru a calcula ritmul de îmbătrânire biologică folosind ceasul epigenetic DunedinPACE.