• Telescopul spațial James Webb le permite astronomilor să vadă un număr imens de galaxii din spațiul cosmic.
  • Cele mai multe galaxii apar ca un disc singular, dar nu și CEERS 1019.
  • CEERS 1019 nu se remarcă doar prin faptul că a existat cu mult timp în urmă, ci și prin faptul că gaura sa neagră cântărește relativ puțin.

Oamenii de știință au îndreptat recent telescopul Webb – cel mai puternic observator din spațiu – spre un număr impresionant de 100.000 de galaxii relativ tinere și au observat unele fenomene cosmice unice într-o galaxie denumită CEERS 1019. Este extrem de tânără pentru un obiect cosmic, existând la doar aproximativ 570 de milioane de ani după ce Big Bang-ul a creat universul și deține cea mai îndepărtată gaură neagră supermasivă descoperită vreodată, informează Mashable.

Deși această gaură neagră (un obiect cu o atracție gravitațională atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scăpa) se află la miliarde de ani-lumină distanță, capacitatea telescopului Webb de a capta energia extrem de slabă permite cercetătorilor să observe ce se întâmplă în CEERS 1019.

A privi acest obiect îndepărtat cu acest telescop seamănă foarte mult cu a privi datele de la găurile negre care există în galaxiile apropiate de a noastră”, a declarat Rebecca Larson, un astronom de la Universitatea Texas din Austin care a condus descoperirea.

PREMIERĂ MONDIALĂ ÎN AVIAȚIE
COP 29 VA FI DESPRE PACE
TU CE VIN BEI LA MASAS FESTIVĂ?
DEZASTRU ÎN BRAZILIA DIN CAUZA PLOILOR
CAFEA SAU CEAI?
MESAJUL LUI IOHANNIS DE PAȘTE

Cele mai multe galaxii apar ca un disc singular, dar nu și CEERS 1019. După cum arată imaginea de mai jos, aceasta este formată din trei aglomerări luminoase. Nu suntem obișnuiți să vedem atât de multă structură în imagini la aceste distanțe”, a declarat Jeyhan Kartaltepe, astrofizician la Rochester Institute of Technology din New York, care a lucrat la cercetare.

Structurile ar putea fi galaxii care fuzionează între ele și care alimentează crearea de stele. O fuziune de galaxii ar putea fi parțial responsabilă pentru alimentarea activității din gaura neagră a acestei galaxii, iar acest lucru ar putea duce, de asemenea, la creșterea formării de stele”, a adăugat Kartaltepe.

CEERS 1019 nu se remarcă doar prin faptul că a existat cu mult timp în urmă, ci și prin faptul că gaura sa neagră cântărește relativ puțin”, explică NASA. Ea cântărește de 9 milioane de ori mai mult decât Soarele, ceea ce este mult, dar nu în comparație cu giganții care se găsesc adesea în centrul galaxiilor din universul tânăr, care sunt de 1 miliard de ori sau mai mult mai grei.

Astronomii nu știu încă cum de există un obiect atât de puternic. Acesta a apărut atât de devreme în univers, atunci când se formau primele galaxii. Cu ajutorul telescopului Webb, cercetătorii speră să înțeleagă cum a apărut o galaxie atât de mare, precum și alte obiecte masive.